سامانه شفافیت برای افزایش شفافیت و نظارت مردمی بر فعالیت های صندوق بازنشستگی کشوری راه اندازی گردیده است

سامانه شفافیت برای افزایش شفافیت و نظارت مردمی بر فعالیت های صندوق بازنشستگی کشوری راه اندازی گردیده است.

سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی کشوری اطلاعات زیر را به کاربران خواهد داد:

۱-سامانه هوش تجاری

در سازمان‌های بزرگ و گسترده‌ای چون صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت عالی سازمان و نیز کارشناسان و ناظران باید به شکلی مستمر در جریان روند عملکرد، تغییرات و سوددهی و زیان‌ده بودن فعالیت‌ها قرار گیرند. بدیهی است که این امر، با توجه به گستردگی مجموعه با روش‌های سنتی قابل تداوم نیست. از‌این‌رو، صندوق بازنشستگی کشوری کوشیده با استفاده از سامانه هوش تجاری، امکان رصد دقیق، کامل و به‌روز داده‌های عملکردی صندوق و نیز ۵۰ مورد از هلدینگ‌ها و شرکت‌های اصلی زیرمجموعه خود را فراهم سازد. این سامانه اطلاعات ۵۰+۱ مرکز (شامل صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه) را در قالب چهار گروه شاخص (۳۶ شاخص اصلی و ۱۱۴ شاخص فرعی) به صورت برخط در قالب داشبوردهای مدیریتی رصد می‌کند. شاخص‌های پیش‌بینی شده در چهار گروه «شاخص‌های آماری بازنشستگان»، «شاخص‌های جهش تولید»، «شاخص‌های سبد سهام بورسی» و «شاخص‌های عملکرد هلدینگ‌ها» تعریف شده‌اند و در قالب آن، به‌روزرسانی کیفیت داده‌ها و عملیات تبادل داده بین بخش‌های مختلف زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری رصد می‌شود و اطلاعات آن در دو سطح مدیریتی و کارشناسی (با داده‌های ریزتر) به شکل نمودار و جداول احصا و برای بررسی و اعمال اصلاحات لازم و اتخاذ تصمیمات متناسب، در دسترس قرار می‌گیرد.

۲-سامانه امور قراردادها

با فعالیت این سامانه، امکان گزارش‌گیری و نظارت برخط و شفاف روند انعقاد و اجرای قراردادها و پروژه‌های صندوق و هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه آن، فراهم آمده است.در این سامانه، اطلاعات کامل طرفین قراردادها و نیز گزارش‌های نموداری و تفکیکی هر شرکت و هلدینگ به‌طور مجزا ارائه شده است.

تعریف انواع قرارداد اعم از هزینهای و درآمدی، تعریف سطوح دسترسی برای آیین‌نامه‌های معاملات هر شرکت به تفکیک و تغریف فرآیند عقد قراردادها در سامانه بر اساس هر شرکت از ویژگی‌های سامانه جامع امور قراردادهاست.

با استقرار این سامانه، ضمن تکمیل چرخه گردش اطلاعات در حوزه حقوقی و قراردادها، شاهد نظارت مستمر صندوق بازنشستگی کشوری بر قراردادها و پرونده‌های حقوقی و پایش همیشگی اطلاعات و بهبود روند شفافیت اطلاعات در این بخش خواهیم بود

۳-سامانه جامع حقوقی

سامانه جامع حقوقی با هدف تجمیع و مدیریت همه پرونده‌ها و قراردادهای شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری راه‌اندازی شده است. ثبت تمام مراحل دادرسی با جزییات کامل، تفکیک دسترسی‌ها براساس هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه، امکان اعلام هشدار زمان دادرسی از طریق پیامک براساس هر کاربر و مدیران شرکت، تقویم دادرسی و تهیه گزارش‌ها براساس انواع پرونده‌ها و شرکت‌ها از ویژگی‌های اصلی این سامانه است. از دیگر قابلیت‌های سامانه جامع حقوقی صندوق، قابلیت اتصال به سامانه عدل ایران قوه‌قضاییه است که با اتصال به درگاه قوه‌قضاییه هم‌اکنون تمامی سوابق و ابلاغیه‌های پرونده‌های صندوق بازنشستگی کشوری در این سامانه قابل رویت و پیگیری است

۴-سامانه جامع ثبت اطلاعات املاک

با توجه به در اختیار داشتن تعداد بالایی از املاک و مستغلات در صندوق بازنشستگی کشوری، ساماندهی املاک و مستغلات صندوق همواره مورد توجه و نظر مسئولان صندوق بوده؛ اما بنا به دلایل مختلف از جمله وسعت وگستردگی فوق‌العاده آن تاکنون باوجود فعالیت‌های همه‌جانبه به سامان نرسیده است. به منظور مستندسازی اموال غیرمنقول که یکی از امور مهم حقوقی سازمان‌ها و دستگاه‌هاست، سامانه جامع املاک صندوق بازنشستگی کشوری طراحی و ایجاد شد که انجام و پیاده‌سازی بهینه آن برای حفظ سرمایه و دارایی‌های سرمایه‌ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود. این نرم‌افزار علاوه بر اینکه امکان مدیریت بهینه املاک و مستغلات در صندوق بازنشستگی کشوری را میسر کرده است؛ بر اساس آخرین متد روز امنیت اطلاعات در فضای سایبری طراحی شده و قابلیت اتصال به کلیه درگاه‌های کاربردی کشور اعم از سرویس‌های ثبت احوال (جهت شناسایی افراد بر اساس کد ملی)، سرویس‌های سازمان ثبت اسناد (جهت شناسایی مالکیت املاک) و سامانه ثنا قوه قضاییه و… را دارد که مکاتباتی برای برقراری این ارتباط، صورت گرفته است. همچنین، در این سامانه، برای هر ملک قابلیت ثبت ۲۱۴ فیلد اطلاعاتی در ۱۰ دسته‌بندی مختلف پیش‌بینی شده است. تاکنون، اطلاعات ۱۳۷۰ ملک صندوق بازنشستگی کشوری در این سامانه ثبت شده است.

هم چنین اطلاعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری،گزارش های داده ای و آماری،طرح ها وبرنامه های راهبردی و اطلاعات و فرآیند های خدماتی در دسترس می باشد.

سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی کشوری از طریق لینک زیر قابل دستررسی می باشد.

https://shafaf.cspf.ir