صبا فولاد خلیج فارس نخستین تولید کننده بریکت گرم در ایران

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ با هدف نیل به اهداف برنامه جامع توسعه و تکمیل زنجیره فولادی کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این صنعت استراتژیک، در۲۰ کیلومتری غرب شهر بندرعباس تاسیس گردید.

این مجتمع صنعتی اولین تولیدکننده بریکت گرم ایران، سومین تولیدکننده خاورمیانه، نهمین کشور و هفدهمین کارخانه در جهان با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال محسوب می شود. محل احداث کارخانه با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی، نزدیکی به راه آهن، دسترسی به آّب های آزاد و بندر، امکانات حمل و نقل جاده ای، نزدیکی به معادن سنگ آهن و کارخانه های گندله سازی و تجهیزات بارگیری از این معادن، از موقعیت اقتصادی ممتازی برخوردار است که وجود این ویژگی ها در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، باعث افزایش بهره وری و بازدهی تولیدات شرکت صبا فولاد خلیج فارس شده است و این شرکت را در زمره صنایع استراتژیک با بهره وری بالا قرار داده و به تولیدکننده ای استراتژیک در زمینه صنعت فولاد برای کشورمان تبدیل نموده است.

چشم­انداز ترسیم­شده برای توسعه این مجموعه، رسیدن به ظرفیت تولید سالانه سه میلیون تن محصول نهایی فولادی می­باشد که بر همین اساس طرح­های توسعه­ی گسترده­ای در دست طرح­ریزی و اجرا قرار گرفته است.

طرح های توسعه ای متعددی در کارخانه صبا فولاد در دست اقدام است که براساس چشم انداز ترسیمی دستیابی به ظرفیت تولید سالانه سه میلیون تن محصول نهایی فولادی با ارزش افزوده بالا در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر بیش از ۵٠٠ نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به­کار می­باشند که پس از اجرای فازهای توسعه­ی و رسیدن به ظرفیت اسمی پیش­بینی­شده، توان ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود ٢٠٠٠ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ١٠٠٠٠ نفر را فراهم خواهد شد.

دستیابی به تکنولوژی تولید بریکت گرم در این شرکت، به عنوان یکی از راهبردی­ترین محصولات زنجیره­ی صنایع فولادی، دستاوردی حائز اهمیت و مزیت رقابتی بزرگ این مجموعه­ی صنعتی بوده که با دست پرتوان فرزندان این آب و خاک محقق گردید.       محصول استراتژیک در تولید و صادرات فولاد است و محصول نسبتاً جدیدی با خواص آهن اسفنجی و بدون معایب آهن اسفنجی محسوب می شود. آهن اسفنجی بریکت شده تمایلی به آتش گیری ندارد و به هر صورت و با هر روشی آن را می توان به محل مصرف انتقال داد و نیازی به استفاده از گاز خنثی نیست و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی نیز از مهمترین ویژگی های آن محسوب می شود. بریکت گرم به لحاظ شکلی شبیه آجر است و تمام کاربردهای آهن اسفنجی را دارد. علاوه بر اینکه آهن اسفنجی به دلیل ترکیب با اکسیژن هوا سریعاً آتش می‌گیرد و دائماً نیاز به مراقبت دارد. به دلیل ضعف خوداشتعالی در آهن اسفنجی جهت جابجایی این محصول، هزینه بسیار زیادی صرف می‌شود و باید به آن ازت تزریق شود. در دنیا به دلیل کمبود آهن قراضه می‌توان بریکت گرم را جایگزین نمود.

 

اهم دستاوردهای صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ به شرح ذیل می باشد:

  • پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد معاملاتی «فصبا» در فرابورس ایران در تاریخ ۲۸/۰۴/۱۴۰۲
  • ثبت بزرگ‌ترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه با پذیره‌نویسی ۴۴۵۰ میلیارد تومانی سهام صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس ایران و مشارکت‌ جمعا بیش از ۹ میلیارد سهم در پذیره‌نویسی «فصباح» در تاریخ ۱۸/۰۹/۱۴۰۲
  • تحقق رشد بیش از ۴۰ درصدی تولید با تولید ۱،۲۳۲،۰۰۰ بریکت گرم در سال ۱۴۰۲
  • آغاز طرح توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس با شروع عملیات اجرایی احداث واحد دوم احیاء مستقیم تولید بریکت گرم (HBI) به ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن تولید سالیانه بریکت گرم با سرمایه گذاری به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو
  • اخذ چهار گواهینامه استانداردهای سیستم های مدیریتی (ISO) و تدوین و پیاده سازی سند استراتژی
  • کسب عنوان شرکت برتر از نظر رشد سریع در بیست و پنجمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران
  • صرفه جویی ارزی بالغ بر ۱۰میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ با بومی سازی قطعات و تجهیزات
  • انتخاب به عنوان واحد نمونه صنعتی در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان
  • و در نهایت تعریف دستیابی به تولید ۳ میلیون تن محصولات فولادی و افزایش سهم شرکت در تامین حقوق بازنشستگان کشوری تا ۸ درصد بر اساس سند چشم انداز صبا فولاد خلیج فارس در افق سال ۱۴۱۰.