مدیرعامل بیمه سلامت اعلام کرد:

آغاز اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۳۱ شهرستان کشور

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: طی دو هفته آینده در یک شهرستان از هر ۳۱ استان کشور نسخه نویسی الکترونیکی اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طاهر موهبتی اظهار داشت: نسخه نویسی الکترونیک یکی از پروژه‌های زیرمجموعه سازمان الکترونیک بیمه سلامت بود که پایلوت آن چهار ماه گذشته در کرمان آغاز شد و با موفقیت و با پوشش ۶۵ درصد حضور موثر ارایه‌کنندگان خدمت شامل پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دندان پزشک و ۱۰۰ درصد داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری انجام شد.


وی افزود: ما قول داده بودیم که بعد از انجام طرح پایلوت وارد استان‌ها شده و در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار دهیم. بر همین اساس ظرف دو هفته آینده در ۳۱ استان کشور، در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار می‌دهیم.

موهبتی ادامه داد: فرایند کار در نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که وقتی بیمار به پزشک تحت پوشش این برنامه مراجعه می‌کند، دیگر به دفترچه نیازی ندارد و با ارایه کد ملی خود، هویت فرد تایید شده، پوشش بیمه‌ای او تایید و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل می‌شود و اگر این سه تایید شد، یک شناسه رهگیری تولید می‌شود که جایگزین دفترچه می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از آن بیمار متناسب با تجویزی که می‌شود به هر جایی که لازم است مراجعه و با شناسه رهگیری اقدام درمانی را انجام می‌دهد. در عین حال پشت هر تجویز در نسخه نویسی الکترونیک، سامانه‌ها و قوانین ما قرار دارند. به عنوان مثال پزشک نمی‌تواند داروی خارج از پوشش ما را تجویز کند و یا مادری باردار سه بار می‌تواند تحت پوشش بیمه سونوگرافی انجام دهد و بعد از آن اگر تمایل داشت بیشتر سونو داشته باشد، باید خودش پولش را بپردازد.

موهبتی با بیان این که شرکت در این طرح اجباری نیست، اما برای ارائه کنندگان خدمتی که همکاری کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم، گفت: بر این اساس پزشکانی که در نسخه نویسی الکترونیک همکاری کنند، در پایان هر ماه ۹۰ درصد پرداختی‌هایشان را به روز انجام می‌دهیم تا زمانی که این طرح فراگیر شود.

وی گفت: باید توجه کرد که در بحث الکترونیکی کردن اسناد، مهم‌تر از زیر ساخت‌های آی تی، همکاری مردم و ارائه کنندگان خدمت است. باید توجه کرد که ما در حوزه سرپایی ۱۸۵ میلیون بار مراجعه داریم و نسخه نویسی الکترونیک هم در بخش سرپایی آغاز شده است که ۹۵ درصد بار مراجعه ما در این بخش است. بنابراین حتماً مشارکت مردم و ارائه کنندگان خدمت را می‌طلبد. البته باید بدانید که ترک عادت نیز مقاومت‌هایی در پی دارد، اما ما به کمک مردم نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در بخش بستری مقاومت کمتری وجود دارد، ادامه داد: زیرا به طور کلی ۶۰۵ بیمارستان دولتی و حدود ۳۰۰ بیمارستان خصوصی داریم که متولی دارد. همچنین در بخش دولتی بستری ۴.۵ میلیون بار مراجعه داریم. در حالی که در بخش سرپایی ۴۲ هزار ارائه کننده خدمت وجود دارد و ۱۸۵ میلیون بار مراجعه داریم و طبیعتاً مقاومت بیشتر خواهد شد. در عین حال باید توجه کرد که نفس آی تی این است که هنگام عملیاتی شدن بلوغ پیدا می‌کند. بنابراین رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم آن را پیش بریم. در عین حال طی ۱۰ روز آینده در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش پروژه نسخه نویسی الکترونیک قرار می‌دهیم.