توصیه پزشکان به بزرگسالان بالای 50 سال:

روزی ۲ ساعت آنلاین باشید

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، استفاده روزانه از اینترنت می‌تواند به بزرگسالان کمک کند تا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از نشریه هلث، در حال حاضر ۵.۸ میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری زوال عقل دچار شده اند و انتظار می‌رود که این عدد افزایش یابد.

طبق تخمین کارشناسان، ۱۴ میلیون نفر تا سال ۲۰۶۰ تنها تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار خواهند گرفت.

به گفته گری اسمال، رئیس مرکز روانپزشکی دانشگاه هَکِنساک در نیوجرسی، مطالعات متعدد نشان داده اند که درگیر شدن در فعالیت‌های تحریک کننده ذهن، ضمن محافظت از سلامت مغز، از شروع زوال عقل جلوگیری می‌کند.

او می‌گوید: «کسانی که تحصیلات بیشتری دارند، افراد دوزبانه و افراد دارای مشارکت اجتماعی در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل هستند.»

مطالعه بر روی ۱۸۱۵۴ بزرگسال بین ۵۰ تا ۶۵ سال که در زمان شروع دوره مطالعه، زوال عقل نداشتند، نشان داد افراد مسن‌تری که به طور منظم (اما نه بیش از حد) از اینترنت استفاده می‌کردند، کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

در واقع، کسانی که در ابتدای مطالعه از اینترنت استفاده می‌کردند، تقریباً نصف کسانی که کاربری روزمره نداشتند با خطر ابتلا به زوال عقل روبرو بودند.

چو، یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش توضیح می‌دهد: «اهمیت این یافته در مورد زمان استفاده از اینترنت است زیرا نشان می‌دهد که تاثیر استفاده از اینترنت در دوران سالمندی در سلامت شناختی مهم است – اگرچه برخی ممکن است ادعا کنند که این سن برای مداخله خیلی دیر است.

هرچند هنوز دلیل روشنی برای این موضوع وجود ندارد ولی دانشمندان حدس می‌زنند که تعامل آنلاین می‌تواند به ایجاد و حفظ ذخیره شناختی کمک کند و افزایش ذخیره شناختی به نوبه خود می‌تواند پیری مغز را جبران کند و باعث کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل شود.

بر اساس نتایج این تحقیق، جستجوی اینترنتی منجر به افزایش قابل توجه فعالیت عصبی در سراسر قشر مغز می‌شود – مناطقی که حافظه و مهارت‌های زبانی را کنترل می‌کنند.

بر این اساس استدلال می‌شود که جستجوی آنلاین نوعی تمرین مغزی است که ممکن است از سلامت نورون‌ها محافظت کند.

در نتیجه، اگر افرادی که به طور منظم از اینترنت استفاده نمی‌کنند، سعی کنند این کار را به عنوان یک تمرین شناختی انجام دهند، عملکرد شناختی ممکن است برای مدت طولانی تری حفظ شود.

پژوهشگران توضیح می‌دهند: «با این حال، افراد مسن باید توجه داشته باشند که استفاده بیش از حد از اینترنت می‌تواند اثرات نامطلوب شناختی بالقوه‌ای هم به همراه داشته باشد.»

 

چه چیزی باعث زوال عقل می‌شود؟

زوال عقل یک اختلال شناختی است که اغلب شامل از دست دادن حافظه، زبان، مهارت‌های حل مسئله و سایر توانایی‌های اندیشیدن است که می‌تواند زندگی روزمره را دچار اختلال کند. شایع ترین علت زوال عقل آلزایمر است که ۶۰ تا ۸۰ درصد کل موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد.

دکتر اسمال توضیح می‌دهد: «سکته‌های کوچک مغز، افسردگی، عوارض جانبی داروها، ناهنجاری‌های متابولیک، عفونت‌ها و سایر شرایط پزشکی می‌تواند منجر به اختلال شناختی شود و گاهی اوقات باعث زوال عقل شود که می‌توان با درمان علت زمینه‌ای روند آن را معکوس کرد.»

سن بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند خطر ابتلا به زوال عقل در ۸۵ سالگی یا پس از آن تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

با این حال، پژوهشگران تاکید می‌کنند: هرچند این بیماری در سالمندی بیشتر بروز می‌کند ولی اختلال حافظه و زوال عقل به هیچ وجه جزء طبیعی پیری نیستند و برخی از مشکلات خفیف حافظه کاملاً قابل درمان هستند.

اگر کسی نگران حافظه خود است، باید توسط یک متخصص مغز و اعصاب یا روانشناس عصبی مورد ارزیابی قرار گیرد، که می‌تواند تشخیص دهد که آیا واقعاً اختلال حافظه وجود دارد یا خیر، و اگر چنین است، علل بالقوه و درمان‌های احتمالی وجود دارد.

 

چگونه از زوال عقل جلوگیری کنیم

اینترنت تنها راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل نیست؛ درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، انجام کارهای محرک ذهنی، مشارکت اجتماعی و مدیریت استرس همگی می‌توانند به پیشگیری از زوال عقل کمک کنند.

دکتر اسمال توضیح می‌دهد که ادامه تحصیل و اجتناب از ضربه به سر به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می‌کند.

او همچنین به اهمیت حفظ سلامت عمومی، مراجعه منظم به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده برای فشار خون بالا، کلسترول بالا، کم کاری تیروئید و موارد دیگر و همچنین دریافت کمک در صورت احساس بروز افسردگی اشاره می‌کند.

پزشکان در این مورد همچنین به استفاده از یک رژیم غذایی کامل، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، محدود کردن نمک و شکر و چربی‌های اشباع شده نیز اشاره می‌کنند.

دوری از سیگار و الکل و شش تا هشت ساعت خواب با کیفیت در شب نیز می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

دکتر اسمال همچنین توصیه می‌کند که افراد در فعالیت‌های محرک ذهنی مانند مطالعه، حل جدول، شرکت در کلاس‌های آموزشی و مسافرت شرکت کنند.

فعالیت اجتماعی نیز برای سلامت مغز مهم است و می‌تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

انجام ورزش‌های گروهی، جلسات کتابخوانی یا بازی‌های ساده با کارت‌های بازی معمولی هم نقش مهمی در سلامت مغز و تقویت حافظه دارند.

 

برگردان و تلخیص از: فاطمه اتراکی