ماه خودمراقبتی؛

نقش «خودمراقبتی» در بهبود سریع‌تر بیماری‌ها

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، «خودمراقبتی» را سنگ بنای سلامت جامعه و مسئولیتی اجتماعی خواند و گفت: نقش خودمراقبتی در بهبود سریع‌تر بیماران و افزایش اثربخشی درمان‌ها بسیار عالی و قابل‌تامل است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری،  به نقل از ایسنا، دکتر فرشید رضایی درباره تعریف «سواد سلامت» گفت: سواد سلامت، مجموعه‌ای از رفتارهای بهداشتی مبتنی بر دانش، مهارت، انگیزه کافی، قوانین و شرایط، مشوق‌ها و محیط‌های حامی شکل‌گیری رفتارهای ارتقادهنده سلامت است. خودمراقبتی، مهم‌ترین بخش از سواد سلامت و سنگ بنای سلامت جامعه و مشارکت اجتماعی اثربخش است.

او با بیان اینکه بازه زمانی ۲۴ ژوئن تا ۲۴ ژوئیه از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان ماه «خودمراقبتی» نامیده شده است و کشورهای جهان برنامه‌های متعددی برای آگاه‌سازی همگانی در مورد اهمیت خودمراقبتی انجام می‌دهند، گفت: ماه خودمراقبتی سال جاری در ایران از ۴ تیر آغاز شده است و تا ۳ مرداد ادامه دارد و در این ماه برنامه‌های ملی و استانی متعددی با همکاری شرکای سازمانی، مردم شهرها و روستاها برگزار می‌شود.

 

نقش ۸۰ درصدی افراد در خودمراقبتی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره نقش افراد بر خودمراقبتی گفت: می‌توان گفت که ۸۰ درصد مراقبت‌های سلامتی که یک فرد دریافت می‌کند نه از جانب مراقب سلامت و پزشک خانواده خود بلکه از جانب خودش و با تکیه بر دانش و مهارت‌های فردی خودش، حمایت خانواده و دوستانش، آن مراقبت‌ها را دریافت می‌کند.

او خودمراقبتی را به عنوان بخش مهم سواد سلامت و تبلور عملی دانش و آگاهی افراد، دارای نقش مهمی در ارتقاء سلامتی جامعه و خلق سلامت در سطح خانواده و محله و محل کار و زندگی دانست و افزود: مطالعات نشان داده‌اند میزان اعتیاد در میان زنانی که از سطح سواد سلامت بیشتری بهره‌مند هستند، پایین‌تر است.

رضایی با تاکید بر نقش خودمراقبتی در بهبود سریع‌تر بیماران و افزایش اثربخشی درمان‌ها افزود: در بیماری پرفشاری خون، ضرورت دارد علاوه بر رعایت دستورهای دارویی، پزشکان و گروه سلامت برای آموزش بیماران بر اساس اصول علمی و موازین اخلاقی طبابت تلاش کنند.

وی این موضوع را زمینه شکل گیری رفتارهای خود مراقبتی و پایبندی بیشتر بیماران به درمان‌های تجویز شده برشمرد و گفت: به این ترتیب افراد به اصلاح سبک زندگی مطابق با بیماری پرفشاری خون اقدام می کنند.

دکتر رضایی در ادامه افزود: مجموعه اقداماتی در ارتباط با بیماری پرفشاری خون وجود دارد که با تضمین اثربخشی داروها، شانس بهبودی را بالا می‌برند؛ که از جمله آنها می توان به ترک سیگار، در پیش گرفتن رژیم غذای کم‌نمک‌تر، فعالیت بدنی منظم و کاهش وزن، اندازه گیری منظم فشار خون در خانه و مدیریت استرس روزانه اشاره کرد.

 

خودمراقبتی یک مسئولیت اجتماعی است

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خود مراقبتی را علاوه بر دربرداشتن مزایای اقتصادی و اجتماعی برای فرد و خانواده، نوعی مسئولیت اجتماعی خواند و گفت: به این ترتیب با حمایت دوستان و خانواده‌ها، گروهی از انسان‌های سالم گرد هم می آیند که به جای تحمیل هزینه ناآگاهی و سهل‌انگاری خود به جامعه، به سمت جامعه سالم و با نشاط حرکت می‌کنند.

رضایی ادامه داد: دیگران هم از حضور چنین افرادی در محل زندگی، کار و تحصیل احساس بسیار خوبی خواهند داشت.

وی افزود: اگر کسی ورزش منظم هفتگی، مسواک زدن، رعایت رژیم غذایی سالم، رعایت سرعت مطمئنه، رعایت بهداشت جنسی و عدم استعمال دخانیات و مواد مخدر را در برنامه زندگی روزانه خود قرار ندهد، سال‌ها بعد جامعه و اطرافیانش باید هزینه سهل‌انگاری او را بدهند. از این رو در جهان یک ماه به روش‌های مختلف به بیان اهمیت خود مراقبتی می‌پردازند.

او گفت: توصیه‌های بهداشتی برای شکل‌گیری رفتارهای بهداشتی و خود مراقبتی دستورهایی ساده اما بسیار اثربخش و مقرون به صرفه هستند و سالمندی سالم‌تر و میانسالی پربارتری را برای جامعه به ارمغان می‌آورند.

Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)