روند کاهشیِ جمعیتِ ایتالیا تا ۲۰۸۰؛

میانگین سنی منطقه جنوب ایتالیا به ۵۱.۵ سال می رسد

پیش‌بینی جمعیت آینده ایتالیا نشان‌دهنده روندهای نزولی آن در سالهای آتی است که به نظر غیرقابل برگشت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، آژانس رسمی این کشور (ISTAT) اخیرا منتشر کرد: جمعیت ساکن ایتالیا که در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۵۹ میلیون نفر تخمین زده می شد، پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ به ۵۸٫۶ میلیون نفر، در سال ۲۰۵۰ به ۵۴٫۸ میلیون و در سال ۲۰۸۰ به ۴۶٫۱ میلیون نفر کاهش یابد.

همچنین نسبت گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال به گروه سنی صفر تا ۱۴ سال و ۶۵ سال به بالا تغییر کرد که نشان دهنده افزایش جمعیت سالمند و کاهش جمعیت جوان است.

در همین حال، پیش بینی می شود که جنوب ایتالیا روند پیری سریع تری را با میانگین سنی ۵۱٫۵ سال تا سال ۲۰۵۰ تجربه کند.

به گزارش آناتولی، علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۳ کمتر از یک خانواده از هر چهار خانواده زوج‌های دارای فرزند باشند و از هر پنج خانواده، بیش از یک خانواده اصلاً فرزندی نداشته باشند.

در حال حاضر بیش از هشت میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می‌کنند، با این حال رشد جمعیت در دهه‌های اخیر رو به کندی بوده است. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که حداکثر نرخ رشد جمعیت جهان در دهه ۲۰۸۰ رخ خواهد داد.

در همین حال، سازمان ملل متحد در جدیدترین پیش‌بینی خود که در روز ۱۱ ژوئیه منتشر شده، برآورد کرده است که جمعیت جهان از سال ۲۰۸۴ دوباره کاهش می‌یابد و به حدود ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید.

بنا بر آمار، زنان در سراسر جهان در مقایسه با ۲۵ سال پیش به طور متوسط یک فرزند کمتر به دنیا می‌آورند.

به گفته دانشمندان کاهش نرخ زاد و ولد روندی است که در تمامی مناطق جهان در دهه‌های اخیر قابل مشاهده بوده است. در حال حاضر زنان در سراسر جهان به طور متوسط ۲.۲ فرزند دارند.