یک متخصص تغذیه عنوان کرد:

کاهش درد و التهاب با تغذیه مناسب

یک متخصص تغذیه معتقد است که با تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب می توان بسیاری از دردهای مزمن و التهاب های موجود را کاهش داد.

دکتر مهدی یداللهی موحد در گفتگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر به صورت مزمن درد دارید این به معنی این است که التهاب زیادی در بدن شما وجود دارد و نباید با مصرف غذاهای التهاب زا وضعیت خود را بدتر کنید.

یداللهی موحد افزود: قند و شکر، گلوتن و محصولات لبنی از اصلی ترین عوامل ایجاد التهاب در بدن هستند و بنابراین باید از مصرف قند و شکر خودداری شود و به این ترتیب اضافه وزن ناخواسته افراد نیز رفع خواهد شد.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: دردهای مزمن یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی است؛ با توجه به مصرف بی رویه داروهای مسکن توصیه می شود از مواد غذایی که موجب کاهش التهاب بدن می شود مانند سبزیجات بیشتر استفاده شود. چرا که مواد مغذی موجود در انواع مختلف سبزیجات به تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کبد کمک می کنند و موجب کاهش التهاب های بدن می شوند.

وی همچنین اظهار داشت: خوردن چربی های مفید موجب تسکین درد می شود و اصولا چربی های مفید خواص ضد التهابی دارند و مصرف آن ها مانند آبی روی آتش درد است. روغن زیتون، روغن مغزها و دانه ها مانند روغن کنجد، روغن گردو، روغن بادام، روغن نارگیل و.. از جمله چربی های مفید برای کاهش درد هستند.

یداللهی موحد با اشاره به سبک زندگی امروزی و کمبود ماده معدنی منیزیم در افراد گفت: استرس و دریافت بیش از حد کافئین از مهمترین علل کمبود منیزیم در بدن است. منیزیم موجب شل شدن عضلات و سیستم عصبی شده و به همین دلیل برای کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی ضروری است.

وی با تاکید بر مصرف ادویه های مختلف در غذا به خواص دارویی و درمانی برخی از آنها اشاره کرد و گفت: ادویه ها نه تنها باعث طعم خوش غذاها می شوند، بلکه خواص دارویی و درمانی نیز برای ما دارند. به عنوان نمونه، فلفل سیاه حاوی ترکیب قوی ضد التهابی به نام کاپسایسین است که موجب کاهش دردهای مفصلی و عضلانی در بیشتر افراد می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: زنجبیل نیز از دیگر ادویه های پرکاربرد برای کاهش دردهای مفصلی به خصوص در فصل های سرد سال است. همچنین زردچوبه حاوی ترکیب کورکومین است که به کاهش التهاب و کاهش تولید فاکتورهای التهابی بدن کمک می کند.