نیمی از سالمندان جهان فاقد حقوق بازنشستگی هستند

براساس گزارش های سازمان بین المللی کار (ILO) که در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از آن منتشر شده است، تقریباً ۴۸ درصد افراد جهان که سن آنها بیش از سن بازنشستگی است حقوق بازنشستگی دریافت نمی کنند و ۵۲ درصد مابقی نیز دامنه پوشش مناسبی ندارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بین المللی کار (ILO)، بسیاری از زنان و مردان سالمند در جهان هیچ گونه درآمد امنی ندارند و تا زمانی که کار می کنند حق بازنشستگی نداشته و حتی در شرایط غیرمعمول باید کار خود را ادامه دهند.

منشور اخلاقی سازمان بین المللی کار، حمایت اجتماعی از سالمندان است که نشان می دهد اخیراً بسیاری از کشورها با درآمد متوسط و کم، به سرعت ازطریق بکارگیری بازنشستگی اجتماعی ترکیبی با طرح مشارکتی و غیرمشارکتی با مالیات، درحال گسترش دامنه پوشش بازنشستگی خود هستند.

این گزارش با نگاهی بر نظام های بازنشستگی در ۱۷۸ کشور جهان تهیه شده است که یافته های آن حاکی از آن است که بیش از ۴۵ کشور به ۹۰ درصد دامنه پوشش بازنشستگی رسیده اند و بیش از ۲۰ کشور نیز درحال توسعه دامنه پوشش بازنشستگی جهانی هستند یا تاحدودی به این مهم دست یافته اند.
براساس این گزارش، تصویب سیاست های تثبیت شده مالی از سال ۲۰۱۰، منجر به کاهش حمایت اجتماعی از سالمندان شده است که ازجمله اقدامات تعدیل شده این حوزه می توان به کاهش بهداشت و دیگر خدمات اجتماعی، اصلاحات بازنشستگی نظیر بالابردن سن بازنشستگی، کاهش مزایا و افزایش نرخ مشارکت اشاره کرد. سطح درآمد اندک نیز منجر به کاهش مصرف و کاهش رشد اقتصادی می شود که این منجر به نگرانی هایی خواهد شد چراکه بازنشستگان در آینده و تا سال ۲۰۵۰ در حداقل ۱۴ کشور اروپایی، حداقل حقوق بازنشستگی را دریافت خواهند کرد.

معمولا حمایت اجتماعی به عنوان استراتژی توسعه در کشورها درنظر گرفته می شود که بر توسعه اجتماعی و اقتصادی نظیر افزایش هزینه های مصرف کننده و ترویج رشد اقتصادی اثرات مثبتی دارد که این اثرات منجر به اولویت حمایت اجتماعی در برنامه های توسعه می شود.

بسیاری از کشورها با درآمد متوسط به دنبال افزایش حمایت های اجتماعی خود به عنوان بخشی از استراتژی های رشد اقتصادی هستند. به عنوان مثال کشور چین تا حدودی به دامنه پوشش بازنشستگی جهانی و افزایش دستمزد دست یافته است. کشورهایی ازجمله آرژانتین، بولیوی، شیلی، مجارستان، قزاقستان و لهستان، نظام های بازنشستگی خود را از دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تغییر داده اند، چراکه این نظام ها در گذشته بیش از حد گران بودند و دامنه پوشش بازنشستگی نیز گسترش نیافته بود.
گفتنی است که هدف از طرح های بازنشستگی کامل یا جزئی، کاهش هزینه های مالی، بهبود دامنه پوشش بازنشستگی و تامین درآمد برای سالمندان است.
نظام های بیمه های اجتماعی عمومی با حمایت اجتماعی بالا برای بهبود اقتصادی، توسعه فراگیر و عدالت اجتماعی ضروری هستند، از این رو، بخش جدایی ناپذیر از دستور کار برنامه توسعه در سال ۲۰۱۵ محسوب شدند. حمایت اجتماعی سالمندان یک حق انسانی است که منطبق با استانداردهای بین المللی کار است و از نظر اقتصادی بسیار سودمند است. سازمان بین المللی کار ضمن ترویج این سیاست ها، به کشورهای عضو کمک می کند تا سطوح حمایت اجتماعی تمامی افراد جامعه به ویژه سالمندان را گسترش دهند.