پیشکسوت کوهنوردی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

یک ریال سرمایه‌گذاری در ورزش برابر با ۴ ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی دوران بازنشستگی

«حسن شمس» پیشکسوت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی و از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران تاکید کرد که یک ریال سرمایه گذاری در امر ورزش برابر با ۴ ریال صرفه جویی در هزینه های درمان به خصوص در دوران بازنشستگی است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، شمس با اشاره به صعود یک روزه به قلل پنجگانه سبلان، گفت: اجرای این برنامه سنگین و چالشی که از اوایل سال جاری در ذهن من تداعی شده بود، بعد از مشورت با همنوردان در قالب یک برنامه کوهنوردی یک روزه و صعود به قلل پنجگانه سبلان قطعی شد.

وی با بیان اینکه برنامه صعود در ساعت ۲۱ و ۳۰دقیقه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور ۴ نفر از همنوردان من از محل قره مسجد به سوی قله سبلان آغاز شد، گفت: تیم در ساعت ۳ بامداد به دریاچه یخ زده ساوالان رسید که این دریاچه در تاریکی شب زیرروشنایی ماه مانند نگین درخشان و زیبایی بود که شکوه خود را به رخ ما کشید. هرچند برودت دما و سردی هوا در قله یادآور صعودهای زمستانی بود اما شیرینی و لذت رسیدن به سبلان قابل توصیف نبود.

آقای شمس که دستی در نوشتن و ادبیات هم دارد با بیان اینکه «هرچند که دل کندن از کعبه عشق سخت بود، اما از روی اجبار پیمایش را از روی برفچال های سخت شبیه یخ ادامه دادیم» افزود: ما در ساعت ۹ صبح به قله هرم ۱ رسیدیم که توصیه می کنم برای اجرای چنین برنامه ای کوهنوردان حتما با خود کلنگ همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: از هرم ۱ به طرف هرم ۲ حرکت کرده و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه تابلو زرد رنگ ۳ بُعدی دیدگان مان را نوازش داد. در مسیر بین هرم ها بخصوص بین هرم ۱ به ۲ در اثر فرسایش ، بعضی از سنگها جابجا و ریزش داشته است که چالش بیشتری را می طلبد. برای عبور از هرم ها ، داشتن چالاکی، تجربه و مهارت سنگنوردی، برای غلبه بر استرس و اضطراب از ضروریات این برنامه است.

این پیشکسوت کوهنورد تبریزی تصریح کرد: از هرم ۲ به طرف هرم ۳ ادامه حرکت دادیم و در ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه به هرم ۳ رسیدیم. کوهنوردان و سرپرستان تیم ها باید در گام نخست، خودشان شناخت کافی از مسیر صعود و فرود داشته باشند و دوم اینکه قبل از اجرای برنامه اصلی حداقل ۲ برنامه تمرینی و استقامتی را در پیش برنامه خود لحاظ کنند. همچنین باید از نفرات تیم از لحاظ فنی و آمادگی جسمانی شناخت کافی داشته باشند.

شمس سپس ادامه داد: بعد از استراحت لازم، از هرم ۳  به سمت قله کسری حرکت کرده و در ساعت ۱۴ بالاخره در کنار تابلوی سفید رنگ کوچک و رنگ  رو رفته کسری، عکس یادگاری گرفتیم و در ادامه فرودمان را به طرف جاده خاکی پیست اسکی آلوارس ادامه داده و در ساعت ۶ عصر برنامه خاتمه یافت. هرچند که صعود یک روزه به ۵ قله سبلان بصورت آلپی سنگین و چالشی بود، اما برای همه ما بسیار آموزنده و مطلوب بود.

گفتنی است که ارتفاع  قره مسجد ۳۷۰۰ متر، ارتفاع  قله سبلان  ۴۸۱۱ متر، ارتفاع قله هرم یک ۴۶۱۰ متر، ارتفاع قله هرم دو  ۴۶۳۰ متر، ارتفاع قله هرم سه ۴۵۹۰ متر و ارتفاع قله کسری  ۴۵۷۰ متر است.

به گفته وی، مسافت این پیمایش ۲۲ کیلومتر و زمان پیمایش  ۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه بود.

وی با تاکید بر اینکه انجام هر نوع ورزشی برای حفظ سلامت و کمک به روحیه و نشاط بازنشستگان امری بدیهی و حتی الزامی است، گفت: یک ریال سرمایه‌گذاری در امر ورزش برابر با ۴ ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی در دوران بازنشستگی است.

وی افزود: اگر بازنشستگان در این دوران و پس از پایان زمان اشتغال به انجام ورزش های معمول و تحرک بدنی نپردازند، به طور قطع باید در ادامه هزینه های هنگفتی برای درمان انواع بیماری ها پرداخت کنند. پس توصیه من به عزیزان بازنشسته این است که از خانه بیرون بیایند و در طول روز به انواع ورزش از پیاده روی تا حرکات ساده ورزشی بپردازند.

آقای شمس همچنین توصیه هایی به کوهنوردان کرد:

– برای اجرای چنین برنامه ای همراه داشتن تجهیزات فنی ضروری است.

– برای صعود های سنگین و آلپی داشتن آمادگی جسمانی و فنی از الزامات است.

– در اکثر نقاط صعود و فرود آنتن دهی موبایل میسر نیست، بنابرین در صورت اتفاق حادثه، اطلاع رسانی به تیم امداد و نجات بسیار سخت و زمانبر خواهد بود.

– همراه داشتن و استفاده از G.P.S در برنامه های کوهنوردی از ضروریات است.

– یکی از شاخصه های موفقیت در برنامه های کوهنوردی ، مدیریت زمان و رعایت نظم و انضباط نفرات تیم است.

– تعامل ، همفکری و همکاری بین اعضای تیم با سرپرست برنامه یکی از اصول کوهنوردی است که باید در برنامه رعایت شود.

– یکی از وظایف اصلی سرپرست ، کنترل ، رصد و پایش نفرات گروه هنگام صعود و فرود است.