کتاب «نقش نظام مالیاتی در کارآمدی تامین اجتماعی» بررسی شد

نشست بررسی کتاب «نقش نظام مالیاتی در کارآمدی تامین اجتماعی» به همت موسسه پژوهشی راهبردهای بازنشستگی صبا و اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این نشست که به صورت وبینار در سالن اجتماعات صندوق بازنشستگی و با مشارکت ۱۱ استان برگزار شد، علی فلاح زیارانی، نویسنده این کتاب، ضمن ارائه توضیحاتی درباره شیوه انجام این تحقیق و یافته های آن، به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

در این کتاب پس از مرور سازوکارهای تامین مالی بیمه های اجتماعی، به پیوند نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی پرداخته شده است.

در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: در شرایطی که نظام های بازنشستگی با مشکلات و چالش های متعدد مواجه هستند، یافتن شیوه هایی برای پایداری این صندوق ها یکی از مباحث پیش رو در این حوزه است.
با این همه اما، در ایران فعالان حوزۀ نظام تأمین اجتماعی کمتر به پیوند میان نظام رفاه و نظام مالیاتی توجه کرده اند و نظام مالیاتی، به‌عنوان ابزار سیاست‌گذاری اجتماعی مدنظر نبوده است. حال‌ آن که کشورهای توسعه یافته در سه دهۀ اخیر تلاش کرده اند اهداف سیاست‌گذاری رفاه اجتماعی را از طریق مشوق‌های مالیاتی محقق کنند. این کتاب به این موضوع مهم پرداخته است.

نتایج این تحقیق که به سفارش مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری) انجام شده است، در قالب کتابی با عنوان کتاب «نقش نظام مالیاتی در کارآمدی تامین اجتماعی» در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت این موسسه به نشانی http://saba-psi.ir/3554/ متن کامل آن را به صورت پی.دی.اف. دریافت کنند.