مناطق سالمندنشین تهران کدامند؟

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به رشد آمار سالمندی در کشور، گفت: بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در کشور ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این بین سهم مناطق سه، چهار و پنج در تهران بالاتر از سایر مناطق پایتخت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محسن شَتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سن سالمندی در ایران و کشورهای در حال توسعه ۶۰ سال در نظر گرفته می‌شود، ‌ گفت: نکته قابل توجه در خصوص ورود به سن سالمندی این است که به هیچ عنوان ورود به این دوره به معنای آغاز بیماری نیست و فرد می‌تواند همچون گذشته زندگی کند، اما نمی‌توان از مراقبت افراد مسن نیز غافل بود.

وی بیماری‌های غیرواگیر شامل اختلالات شناختی دمانس_آلزایمر، افت سلامت شاخص دهان و دندان، فشارخون بالا، دیابت، بی اختیاری ادرار، سقوط، کم شدن قدرت بدنی و… را از بیماری‌های مهم دوره سالمندی معرفی کرد و گفت: مصرف داروهای زیاد باعث تداخل دارو با دارو، تداخل دارو با غذا و… می‌شود که همین امر نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در خصوص غربالگری برای شناسایی بیماری‌های غیرواگیر میان سالمندان، گفت: سیاست‌های ما در وزارت بهداشت همواره پیشگیری را مقدم بر درمان می‌شمارد. در همین زمینه بسته‌های خدمات جامع سلامت سالمندی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت توسط مراقبان سلامت به صورت رایگان ارائه می‌شود و در صورت لزوم افراد به سطوح تخصصی ارائه خدمات ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی، کنترل اضافه وزن و نیز انجام تمریناتی که منجر به تقویت ذهن و حافظه شوند می‌توانند منجر به کاهش آسیب‌های دوره سالمندی شوند.


رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت همچنین گفت: در پایتخت نیز مناطق سه، چهار، پنج و شهرستان طالقان دارای بیشترین تعداد سالمند هستند.