بحران ها سلامت سالمندان را تحت الشعاع قرار می دهند

طبق تحقیقی که در سوریه انجام گرفته است، ۹۰ درصد سالمندان در بخش های شمال شرقی این کشور در شرایط بحران به کمک دیگران وابسته اند.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، طبق گزارش ارزیابی نیازهای فوری سالمندان (RNA-OP) که توسط گروه بین المللی هلپ ایج (HelpAge International) انجام گرفته است، نود درصد سالمندان در شمال شرقی سوریه برای رفع نیازهای اولیه و روزانه شان به حمایت دوستان و خانواده شان نیازمندند.

نیمی از سالمندان شناسایی شده در این منطقه اعلام کرده اند که داروهای موردنیازشان در مراکز درمانی محلی موجود نیست. همچنین ۱۵ درصد اعلام کرده اند داروهای مصرفی روزانه شان به طور کامل تمام شده است.

بر اساس این گزارش، یک چهارم این سالمندان اعلام کرده اند که غذای کافی دریافت نمی کنند و نیمی از آنان از کمبود درآمد به عنوان مشکل اساسی شان نام برده اند. در عین حال، ۸۵ درصد سالمندان در این مناطق ناگزیرند تا برای رفع نیازهای روزمره شان پول قرض بگیرند و این موجب شده است تا بسیاری از سالمندان این مناطق با بدهی گذران زندگی کنند. این در حالی است که بازپرداخت این بدهی ها بدون داشتن درآمد ثابت عملاً غیرممکن به نظر می رسد.

سه نفر از هر ده نفر این افراد اعلام کرده اند که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و دو سوم گفته اند که سرپناه هایشان نیازمند تعمیر است.

مناقشات و جابجایی های رخ داده در منطقه شمال شرق سوریه آثار نگران کننده ای بر سلامت روان سالمندان این مناطق بر جا گذاشته است، به طوری که سه چهارم این افراد، طبق اعلام خودشان، برای کنارآمدن با شرایط جدید نیازمند کمک هستند و بیش از نیمی از آنان احساس انزوا و طردشدگی دارند.

به نظر می رسد سایه بحران های مختلف بر روی گروه های آسیب پذیر اجتماع چون کودکان و سالمندان بیشترین اثرگذاری را دارد.