اشتغال پس از بازنشستگی؛

هر روز آلمانی های بیشتری پس از بازنشستگی کار می کنند

نیاز مالی، علاقه به کار و حفظ ارتباطات دوستانه سه عاملی هستند که باعث افزایش شمار بازنشستگان مشغول به کار شده اند. وزیر کار آلمان با اعلام این خبر، تلویحاً پیش بینی کرده است که در آینده این نرخ بیش از اینها افزایش خواهد یافت.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از هفته نامه دی‌تسایت (zeit.de)، طبق اعلام دولت آلمان، شمار بازنشستگان مشغول به کار در آلمان همچنان در حال افزایش است.

بر این اساس، در سال گذشته ۸ درصد بازنشستگان این کشور مشغول به کار بوده اند، این در حالی است که آمارها نشان می دهند این درصد در مقایسه با سال ۲۰۰۰، ۵ درصد افزایش داشته است. بر اساس آمارهای اخیر، تنها نیمی از این افراد به صورت پاره وقت کار می کنند.

وزارت کار آلمان، مشارکت سالمندان این کشور در فضای اشتغال را ناشی از تغییرات سبک زندگی برای مشارکت فعال اقتصادی و اجتماعی می داند. در کنار دلایل اقتصادی، عوامل معنوی همچون علاقه به کار و حفظ ارتباطات دوستانه هم به عنوان دلایل اشتغال بازنشستگان در آلمان اعلام شده اند.

در مقابل، حزب چپ این کشور پیش از هرچیزی نیاز مالی را دلیل تمایل بازنشستگان به اشتغال می داند و این نتیجه گیری را با ادعایی سیاسی چنین مطرح می کند: «وقتی یک سوم بازنشستگان در سال های اول تا سوم پس از بازنشستگی شان باید کار کنند، به این معنی است که درآمد بازنشستگی ایشان برای گذران زندگی کفایت نمی کند پس حداقل های درآمد بازنشستگی باید افزایش یابد.»

یورگ شیندلر (Jörg Schindler)، رهبر حزب چپ آلمان، پیشنهاد کرده است که حداقل حقوق بازنشستگی این کشور یک هزار و پنجاه یورو باشد.