آسیا رکورددار اشتغال سالمندان ۶۵ تا ۶۹ سال

در کشورهای مختلف دنیا اشتغال افراد بالای ۶۵ سال آمار مختلفی دارد اما آنچه بیش از همه قابل توجه است آمار بالای اشتغال سالمندان در کشورهای آسیایی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت استاتیستا (statista)، براساس داده های OECD (سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی)، بالاترین نرخ اشتغال افرادی که بیش از ۶۵ سال دارند در آسیا دیده می شود و به ویژه کشور اندونزی با آمار ۵۶ درصد مشارکت اقتصادی یا فعالیت کاری در میان افراد گروه سنی ۶۵-۶۹ در صدر کشورهای عضو این سازمان قرار دارد.

براین اساس، این رقم در کشورهای دیگر آسیا نیز بالا است؛ کره جنوبی و ژاپن با ۴۷.۶ درصد نرخ اشتغال افراد ۶۵ تا ۶۹ سال پس از اندونزی در رده دوم قرار گرفته اند.

برخلاف اعتراضات گسترده در اروپا هنگام افزایش سن بازنشستگی، اما بسیاری از کشورهای آسیای در واقع حامی افزایش سن بازنشستگی اجباری بوده اند. دلایل پشتیبانی از این افزایش سن بازنشستگی، شامل بسیاری از مسائل از جمله تمایل به حفظ زندگی مناسب و فعال تا نگرانی های مالی می شود.

نیوزلند که در نیم کره جنوبی و در فاصله دوهزار متری استرالیا واقع شده و از جمله کشورهای پیشرفته با رفاه بالا محسوب می شود، سن بازنشستگی اجباری ندارد و کشور دیگری است که میزان مشارکت نیروی کار سنین ۶۵ تا ۶۹ سال در آن بالا و تقریباً ۴۵ درصد است

این نرخ در استرالیا با ۲۹ درصد اشتغال سالمندان، بسیار پایین تر از نیوزلند است. در حالی که این نرخ در ایالات متحده ۳۳ درصد اما در اکثر کشورهای اروپایی و در کنار همه اعتراضات به افزایش سن بازنشستگی، نرخ اشتغال همچنان پایین است. با اینکه در بریتانیا به عنوان یک کشور اروپایی میزان مشارکت نیروی کار برای افراد ۶۵ تا ۶۹ ساله ۲۱.۷ درصد است، در فرانسه و اسپانیا این نرخ به ترتیب ۶.۷ و ۶.۴ درصد است.