«صد روسی» روایت جانباز بازنشسته از هشت سال دفاع مقدس

کتاب خاطرات عبدالعلی یزدان یار از جانبازان هشت سال دفاع مقدس و بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری با عنوان «صد روسی» از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، کتاب صد روسی خاطرات عبدالعلی یزدان یار از جمله جانبازان ایثارگر و بازنشسته فرهیخته صندوق بازنشستگی کشوری درباره جانفشانی ها و رشادت های سربازان و سرداران رشید ایران اسلامی در جنگ تحمیلی است که با قلم میثم رشیدی مهرآبادی به رشته تحریر درآمده است.


این کتاب در ۱۱۲ صفحه در قطع رقعی همراه با تعدادی از تصاویر تاریخ دفاع مقدس پاییز ۹۸ منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

عبدالعلی یزدان یار در مقدمه این کتاب دلیل روایت خاطرات جنگ و تلاش خود برای به ثمر نشستن کتاب صد روسی را اصرار سردار سعید اردستانی فرمانده تیپ نینوا لشکر ۱۰ سید الشهدا عنوان کرده و می نویسد: انگیزه دیگر، سخنان سردار محمدعلی فلکی بود که گفت اگر امروز کتاب خاطرات و عملیات هایمان را ننویسیم، چه بسا افرادی بعدها از قول ما وقایع را طوری که نبوده و حقیقت نداشته بنویسند!

یزدان یار از آغاز جنگ و حمله هواپیماهای عراقی اینگونه روایت می کند: «حدود ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود و من جلوی در ورودی سپاه منطقه دو در میدان جمهوری تهران ایستاده بودم که صدای انفجار شدیدی به گوشم رسید. بعد از صدای انفجار، زوزه کش دار و مهیب یک هواپیمای جنگی توجهم را جلب کرد. تا سرم را بالا آوردم، یک میگ عراقی دیدم که با سرعت زیاد از ابتدای خیابان جمهوری به طرف شرق در فاصله کمی از زمین در حرکت بود. از زیر هواپیما یا یکی از بال هایش دودی بیرون می آمد. در یک چشم برهم زدن از بالای سر ما گذشت و راسته خیابان جمهوری را گرفت، رفت و ناپدید شد. به نظر می رسید بالش را زده بودند. بعدا شایعه شد که این هواپیما در اطراف کوه های قصر فیروزه و شرق تهران سقوط کرده است که هنوز هم صحت و سقم آن برایم مشخص نیست.»

«صدِ روسی» نام خمپاره‌ای است که به وسیله گلوله آن، اتفاق مهمی رخ می‌دهد که شرح آن را می‌شود در کتاب، پیگیری کرد.