درد مهمترین نشانه پوکی استخوان

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مهم‌ترین علامت پوکی استخوان درد است، گفت: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان معمولا بصورت شکستگی‌های ریز و خفیفی هستند که بدون وارد شدن ضربه شدیدی به اندام ایجاد می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از پایگاه خبری سلامانه، دکتر بابک اقبالی گفت: پوکی استخوان در شروع و چند سال اول بدون علامت است و مهمترین علامت پوکی استخوان که طی روند پیشرفت بیماری بوجود می‌آید، درد است و این درد وقتی ایجاد می‌شود که استخوان دچار شکستگی می‌گردد.

وی در خصوص پیشگیری از پوکی استخوان اذعان کرد: با بالا رفتن سن استئوپروز در اکثر افراد بوجود می‌آید و همه افراد مسن تا حدودی پوکی استخوان دارند ولی اینکه این روند در چه سنی شروع شود و شدت آن به چه اندازه باشد تا حدودی قابل کنترل است و با رعایت اصولی می‌توان شروع آن را به تاخیر انداخت یا از شدت آن کاست یا حداقل از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: مصرف مناسب کلسیم در سنین رشد لازم است و بدن ما به مقادیر فراوانی از کلسیم برای ساختن استخوان‌ها نیاز دارد باید سعی کنیم تا آنجا که ممکن است در سنین جوانی بدن ما استخوان بیشتری بسازد چون هرچه در جوانی بدن ما استخوان کمتری بسازد در سنین پیری زودتر به استئوپروز دچار می‌شویم.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهمترین منبع طبیعی کلسیم لبنیات است که بطور متوسط یک لیتر شیر یا یک لیتر ماست حاوی هزار میلیگرم کلسیم است.

اقبالی به مصرف کافی ویتامین D اشاره و بیان کرد: بدن ما برای سالم نگه داشتن استخوان هایش روزانه به ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارد در صورتیکه به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم بدن ما می تواند این مقدار از ویتامین D را بسازد وگرنه باید از مواد غذایی یا مکمل ها برای دریافت این مقدار از ویتامین D استفاده کنیم.

وی با اشاره به دوری از سیگار و الکل برای پیشگیری از پوکی استخوان اذعان کرد: مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از منیزیم، پتاسیم و ویتامین کا می تواند احتمال بروز پوکی استخوان را کاهش دهد.

اقبالی در ادامه تصریح کرد: افزایش مصرف نمک می تواند موجب افزایش دفع کلسیم از ادرار شود این پدیده موجب افزایش میزان پوکی استخوان می شود افزایش میزان مصرف روغن و چربی می تواند احتمال پوکی استخوان را بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد: نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند و این ماده می تواند موجب دفع کلسیم از بدن شده و پوکی استخوان را بیشتر کند همچنین مصرف زیاد قهوه می تواند احتمال پوکی استخوان را افزایش دهد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان تصریح کرد: همانطور که عضلات بدن برای قوی ماندن نیاز به کلسیم دارند استخوان‌ها هم به این ماده نیازمندند ورزش‌های ایستاده موجب می‌شوند تا نیروی وزن بدن، استخوان‌های ستون مهره، لگن و اندام‌های تحتانی را تحت استرس قرار دهد.

اقبالی اظهار داشت: برای داشتن استخوان‌های محکم انجام ورزش‌های ایستاده (پیاده‌روی و دویدن، تنیس، بسکتبال، کوه‌نوردی، فوتبال، وزنه برداری) بصورت هر روز و روزی حداقل نیم ساعت ضروری است این مدت در نوجوانان و بچه ها باید بیشتر باشد.