اثرگذاری فعالیت های بدنی منظم در پیشگیری از پوکی استخوان

یک فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پوکی استخوان یک نوع بیماری است که در آن استخوان‌های فرد متخلخل و شکننده شده و در نتیجه آن خطر شکستن خود به خودی استخوان ها افزایش می‌یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر مهین لشگری در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این مطلب و طبقه‌بندی عوامل خطر بیماری پوکی استخوان به دو گروه، اظهار داشت: این عوامل به ۲ گروه غیرقابل کنترل و قابل کنترل تقسیم می‌شود که در دسته عوامل غیرقابل کنترل می‌توان به مواردی چون افزایش سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی مثبت و در گروه عوامل قابل کنترل به رعایت نکردن تغذیه، فعالیت فیزیکی و مصرف سیگار اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در صورت رعایت شیوه زندگی سالم می‌توان از بروز عوامل خطر قابل کنترل پیشگیری کرد، افزود: تراکم استخوان در سال‌های نوجوانی و جوانی به حداکثر می‌رسد و در حدود سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی در هر ۲ جنس شروع به کاهش می‌کند.

لشگری ادامه داد: پس از این سنین و در زنان بعد از یائسگی به دلیل از دست دادن هورمون‌های جنسی کاهش تراکم شدت می‌یابد که البته باید گفت سرعت کاهش توده استخوانی در هر ۲ جنس تحت تاثیر عواملی مانند نمایه توده بدنی، مصرف سیگار، بی‌حرکتی، اختلالات تولید و متابولیسم ویتامین D و پرکاری پاراتیرویید است.

این پزشک فوق تخصص روماتولوژی یادآور شد: یکی از عواملی که می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد انجام منظم فعالیت‌های ورزشی تحمل کننده وزن و انجام ورزش‌های تقویت کننده عضلات است که موجب ساخته شدن استخوان و عضلات می‌شود.

لشگری افزود: در این راستا علاوه بر رعایت رژیم غذایی حاوی لبنیات، دریافت نور کافی خورشید و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، انجام سه مرتبه ورزش‌های تحمل کننده وزن مانند پیاده‌روی در هفته و هر مرتبه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه موثر است.