نمایش توانمندی بازنشستگان کردستانی در قاب طعم و رنگ

با ارائه انواع غذاهای بومی محلی و آثار هنری و فرهنگی ۳۰ نفر از بازنشستگان کردستانی در نخستین جشنواره غذای سنندج، نمایشی زیبا از توانمندی این قشر فرهیخته به تصویر کشیده شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری و جشنواره آشپزی بازنشستگان کشوری استان کردستان در محل هتل ایرانگردی و جهانگردی سنندج با حضور جمعی از بازنشستگان و مسوولان مربوطه برگزار شد.

در این جشنواره توانمندی بازنشستگان کشوری استان کردستان با ارائه انواع غذاهای بومی محلی و آثار فرهنگی و هنری ۳۰ نفر از بازنشستگان کردستانی به نمایش درآمد که تصویری زیبا از توانمندی این قشر فرهیخته به تصویر کشید و امکان خلق ساعاتی شاد و صمیمانه برای کنار هم بودن اعضای خانواده و همکاران زمان اشتغال و تداعی خاطرات گذشته را فراهم کرد.

از نکات قابل توجه این جشنواره وجود آثار مرحوم «محمدصابر صابر» هنرمند خوشنویس کردستانی و از مشاهیر هنر کشور بود. نمایش آثار مرحوم صابر و استقبال از آثار این هنرمند فرهیخته نشان می دهد که هنرمند در دل مردم جای دارد و به واسطه خلق هنر و زیبایی همیشه زنده است.

حضور قابل توجه بازنشستگان هنرمند با عرضه آثار مختلفی چون نقاشی، عکاسی، نویسندگی و حتی چاپ کتاب و دست نوشته در این جشنواره نشان از توانمندی، پویایی و رشد ذوق و استعداد پیشکسوتان کشوری دارد.

محمد احمدی مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان برگزاری برنامه‌های فرهنگی را به عنوان رویکرد اصلی این نهاد عنوان کرد و اظهار داشت: پس از برگزاری پرشور چندین برنامه فرهنگی در سال‌جاری، از جمله همایش پیاده‌روی و جشنواره‌های ورزشی اکنون و در نخستین جشنواره آشپزی و آثار فرهنگی هنری، میزبان بازنشستگانی هستیم که در تهیه غذا و خلق آثار هنری مهارت و تمایل به رقابت با یکدیگر را دارند.

وی افزود: بازنشستگان به دلیل فراغت ناگهانی که در دوران بازنشستگی برای آنها ایجاد می‌شود، با مشکلات متعدد روحی و روانی مواجه خواهند شد، به همین دلیل با برپایی چنین برنامه‌هایی می‌توان آنها را به سمت فعالیت‌های اجتماعی و جنبی سوق داد و با گسترش فرهنگ نشاط میان این عزیزان، از بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی پیشگیری کرد.


احمدی همچنین عنوان کرد: بدون‌شک چنین برنامه‌هایی می‌تواند ضمن گسترش فرهنگ مشارکت، نشانگر آن باشد که بازنشستگان ما پس از دوران کار و فعالیت، هنوز هم مورد توجه هستند و این زمینه را برای گسترش فرهنگ همدلی، همبستگی و هم نوایی میان اعضای خانواده و همچنین همکاران، فراهم خواهد ساخت.

وی آشناکردن نسل جوان با آثار و خلاقیت‌های بازنشستگان را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: برای آنکه هنر بازنشستگان مغفول نماند، ایجاد فضایی برای به نمایش گذاشتن هنرهای آنان ضروری است، تا اعتماد به نفس و امید به زندگی در بازنشستگان افزایش یابد.

در ادامه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان نیز برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در تقویت روحیه نشاط و شادابی بازنشستگان اثرگذار عنوان کرد و گفت: این برنامه‌های فرهنگی علاوه بر کارآفرینی موجب انتقال تجربیات این قشر به جوانان و ایجاد روحیه نشاط و شادابی خواهد شد.

سید جمیل احمدی افزود: اگر چنین برنامه‌هایی هدفمند و سازماندهی شده باشد علاوه بر ترویج نشاط در این قشر به ایجاد خلاقیت و کارآفرینی نیز منجر شده و در کنار آن موجب انتقال تجربیات نسل‌ها به همدیگر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهارت‌هایی که توسط این افراد به مرور کسب شده ارزشمند است، ادامه داد: بازنشستگان دریایی از تجربه هستند و این قشر در کنار فرزندانی که سرشار از دانش و علم جدید هستند می توانند فرصت های جدید خلق کنند و اگر از این ظرفیت ها بهینه استفاده شود منجر به کارآفرینی خواهد شد‌.

به گفته این مقام مسوول، بازنشستگان شاید در مقطع زمانی مشخص از فعالیت خود بازنشسته شوند، اما افرادی توانمند پرانرژی و با انگیزه هستند و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی خاص آنها را حمایت کنیم.

احمدی تصریح کرد: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بازنشستگان کشوری و استانی منعقد کرده که براساس آن بازنشستگانی که علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی باشند به صورت رایگان و در مراکز خصوصی براساس تفاهم‌نامه‌ای که دارند، با تخفیف ویژه خود و خانواده‌هایشان آموزش‌‌های مهارتی را کسب می‌‌کنند.

همایون جنتی مشاور استاندار در امور بازنشستگان و مسئول مجمع کانون‌های بازنشستگی کشوری استان کردستان نیز در این جشنواره اظهار داشت: این مراسم به مناسبت ولادت باسعادت دخت نبی اکرم (ص) حضرت فاطمه زهرا (ص) با نمایش آثار متنوعی از بازنشستگان خوش ذوق کردستانی برگزار و در پایان به همه شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا شد.