روسای کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش در نشست با مدیرعامل صندوق مطرح کردند:

لزوم عمل به قوانین مصوب در حوزه بازنشستگی/ کاهش ۷۸ درصدی قدرت خرید بازنشستگان

تعدادی از روسای کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش سراسر کشور در نشست با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به بیان دغدغه ها و مشکلات بازنشستگان فرهنگی پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این نشست، نمایندگان کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به دغدغه ها و انتظارات بازنشستگان فرهنگی در حوزه های مختلف ازجمله همسان سازی حقوق، بیمه تکمیلی درمان، توجه به کانون های بازنشستگی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و … خواستار عمل به قوانین مصوب در حوزه بازنشستگی شدند.

قوانین مصوب اجرایی شوند


صافی رئیس کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرایی شدن قوانین مصوب در حوزه بازنشستگی گفت: مهم ترین قانون مصوب در این حوزه، همسان سازی حقوق بازنشستگان و کاهش فاصله حقوق بازنشستگان و شاغلان هم طراز است که انتظار می رود تا پایان برنامه ششم به اجرا گذاشته شود.

وی با اشاره به ابطال بیش از ۱۲ هزار رای به نفع بازنشستگان در سال های گذشته و تضییع حقوق این گروه از بازنشستگان، گفت: معطل ماندن طلب بازنشستگان سبب سرگردانی و بی اعتمادی آنان می شود که باید این مهم و بازگردان این آرا به نفع بازنشستگان پیگیری شود.

صافی با اشاره به بازنشستگی بیش از ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش در ابتدای مهرماه ۹۸ یک روز پیش از رتبه بندی گفت: این حقی است که به خاطر یک روز از این تعداد از بازنشستگان ضایع شده و حداقل یک میلیون تومان در حقوق این عزیزان تغییر ایجاد کرده است و موجب اعتراض زیادی شده است.

حق اولاد و عائله مندی محدود به ۱۵ درصد نباشد


پویان عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن قدردانی از تغییرات اساسی اعمال شده در بیمه تکمیلی درمان گفت: امیدواریم این خدمت بهتر شده و خدمات آن به ویژه در بخش دندانپزشکی و دارو توسعه یابد.

او با اشاره به افزایش۵۰ درصدی حقوق شاغلان افزود: کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد شاغلان و بازنشستگان باید به صورت کامل اجرایی شود و محدود به ۱۵درصد نباشد.

تبعیض در حق عائله مندی قابل قبول نیست


قاسمی رئیس کانون آموزش و پرورش استان تهران تبعیض بین شاغلان و بازنشستگان را بسیار مهم و اثرگذار خواند و گفت: افزایش ۵۰ درصدی حقوق که برای شاغلان اجرایی شده، حق بازنشستگان است که در ماده ۶۸ و همچنین ماده ۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده و برآن تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای عائله مندی هیچ تبعیضی قابل قبول نیست، گفت: صندوق بازنشستگی به عنوان متولی امور بازنشستگان باید پیگیر این امر باشد. متاسفانه امروز دستگاه های اجرایی هیچ وظیفه ای درقبال بازنشستگان برای خودشان قائل نیستند.

قاسمی با اشاره به بلاتکلیف بودن کمک هزینه سفرهای بازنشستگان در دوره کرونا گفت: با توجه به اهمیت خارج نشدن از منزل و سفر نرفتن افراد جامعه به ویژه بازنشستگان در این شرایط، بهتر است این کمک هزینه در قالب بسته حمایتی برنامه ریزی شود و به گونه دیگر در اختیار بازنشستگان قرار گیرد.

بازنشستگان در متن باشند/ حاشیه ها به ضرر بازنشستگان است


رستمی، رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست گفت: انتظارمان این است که با وجود همه تغییراتی که در صندوق بازنشستگی رخ داده است، برنامه ریزی ها به صورتی انجام گیرد که بازنشستگان در متن امور باشند و به حاشیه نروند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مدیران استانی در ارتباط پیگیر و موثر با کانون های بازنشستگی گفت: بازنشستگان در رویدادهای مهم اجتماعی حضور و نقش دارند و باید به عنوان نوعی سرمایه اجتماعی به آنها نگریسته شود.

او با بیان اینکه اجرای صحیح قوانین یکی از خواسته های اصلی بازنشستگان است، گفت: عدم اجرای قانون خدمات کشوری باعث شده است تا قدرت خرید بازنشستگان تا ۷۸ درصد کاهش یابد.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش تغییرات اعمال شده در قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان را قابل تقدیر خواند و گفت: در حال حاضر بیمه نسبت به سال های قبل تغییر بسیار زیادی کرده است که جای تشکر دارد ولی با این حال، این بیمه هنوز جوابگوی هزینه های زیاد بیمه و درمان بازنشستگان نیست.

وی با بیان اینکه تقویت و حمایت کانون ها به عنوان مناسب ترین و مطمئن ترین پل ارتباطی میان دولت، مجلس و بازنشستگان اهمیت زیادی در انعکاس مشکلات و رفع تعارضات دارد بر برون سپاری خدمات صندوق به کانون ها تاکید کرد و گفت: با وجود سرمایه و بنگاه های اقتصادی فراوان در صندوق بازنشستگی ولی حساب سود و زیان آنها برای بازنشستگان روشن نیست و باید اطلاعات حوزه های مالی و اقتصادی در اختیار بازنشستگان قرار داده شود.

لزوم شناسایی بازنشستگان مستضعف


فروغی رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان قم نیز با اشاره به بار سنگین مسئولیت اداره صندوق بازنشستگی، گفت: خبر افزایش تعهدات بیمه ای برای بازنشستگان خبر خوبی بود که جای تشکر دارد و امیدواریم که خدمات در حوزه ویزیت و دارو و دندان نیز افزایش و توسعه یابد.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی بازنشستگان مستضعف گفت: اینها که تعدادشان هم کم نیست باید شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

او ادامه داد: شرح وظایف صندوق ها بسیار مهم است که باید برای جامعه هدف به تفصیل بیان شود.

استفاده از ظرفیت تجربه و دانش بازنشستگان


شعبانی، رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش استان مازندران نیز گفت: بازنشستگان دارای فکر و اندیشه هستند و چه خوب است که از این ظرفیت استفاده شود.

وی ادامه داد: از همین ابتدای مسیر روشن است که آقای افتخاری می خواهد کارهای بزرگی انجام دهد و یکی از کارهای بزرگ اجرای نظام هماهنگ پرداخت است که ۱۳ سال است اجرا نمی شود. اگر این مشکل حل شود، بسیاری از مشکلات بازنشستگان حل می شود.

شعبانی کانون های بازنشستگی را نخستین سنگر و حامی برای صندوق بازنشستگی کشوری برشمرد و گفت: کانون ها باید تقویت شوند وگرنه فضای مجازی که این روزها فضای بیمارگونه ای پیدا کرده است تنها با یک کلام ممکن است همه اقدامات و دستاوردها را تخریب کند.

از ظرفیت های وزارت رفاه برای آموزش و اشتغال فرزندان استفاده شود


کردونی رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش استان خوزستان نیز با بیان اینکه ارسال شکایت و اعتراض به مسئولان کشور نشان از اعتقاد افراد به نظام دارد اما باید به این اعتراض ها رسیدگی شود، گفت: اصطلاحی در بین ما خوزستانی ها است که کاسه جای قرض همسایه را نمی گیرد؛ به این معنی که شاید خدمات زیادی ارائه شود اما همه اینها جای حق و حقوق بازنشستگان را نمی گیرد.

وی گفت: ظرفیت های بسیاری در حوزه تعاون، کار و فنی حرفه ای و سایر سازمان های تابعه وزارت رفاه وجود دارد که می توان از آن ها برای آموزش حرفه ای به فرزندان بازنشستگان و سپس اشتغال آن ها به ویژه در حوزه تعاون استفاده کرد.

کردونی تصریح کرد: راه اندازی تعاونی بازنشستگان علاوه بر اشتغال و ایجاد درآمد برای بازنشستگان به ایجاد شغل برای فرزندان نیز کمک خواهد کرد.

وی بر برگزاری گعده ها و نشست های مختلف با بازنشستگان و کانون های بازنشستگی تاکید کرد و افزود: اگر مسائل روشن و مشخص به بازنشستگان توضیح داده شود و بگوییم حق و حقوق واقعی آن ها چیست و توان ما به عنوان صندوق بازنشستگی چقدر است، قطعا اعتماد آفرین خواهد بود.