چالش “توسعه فن آوری، محصولات و خدمات شناختی سالمندان” برگزار می شود

با هدف افزایش سرمایه‌ی شناختی جامعه، پیشگیری و کاهش عملکرد شناختی در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی چالش “توسعه فن آوری، محصولات و خدمات شناختی برگزار می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، این چالش در راستای اهداف و ماموریت های این ستاد و به منظور توسعه و ساخت برنامه های ارتقاء و توانبخشی شناختی با تأکید بر کارکردهای این حوزه شامل حافظه، توجه ، استدلال و حل مسئله ، سرعت پردازش اطلاعات و حافظه کاری در رده سنی بزرگسالان توسط سه مرکز از جمله “شتابدهنده شناختی” (کاگنوتک) و با همکاری شمار دیگری از سازمان ها و نهادها انجام می شود.

“تولید، توسعه و بومی سازی، بازی های دیجیتال، مداد – کاغذی و فیزیکی، اپلیکیشن و سایت های e-learning و m-learning ، فن آوری و ابزارها، بسته های ارتقا و توانبخشی شناختی” از محورهای این چالش است.

جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نیازمند عملکردهای شناختی عالی با سرعت پردازش بالاست و عصر کنونی دوره‌ی منحصر به فردی است، چرا که چالش ‏ها به سرعت در حال تغییر و افزایش هستند و زندگی در جوامع اطلاعاتی و اقتصاد پسا صنعتی نیازمند مهارت ‏های شناختی است که باید از طریق فرآیند های کوششی، آموزشی و تربیتی حاصل شود. توانمندسازی شناختی به عنوان تقویت یا گسترش ظرفیت‏ های عملکردی مغز از طریق ارتقاء سیستم‏ های پردازش اطلاعات تعریف می‏ شود و “شناخت” فرآیند ساماندهی و بازنمایی اطلاعات شامل دستیابی به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمایی (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن برای هدایت رفتار (گفتار و بروندادهای حرکتی) است.

ضمن اینکه مداخلات برای بهبود عملکرد شناختی از جایگاه و اهمیت ویزه ای برخوردار است، اما، اهمیت توانمندسازی شناختی در حدی است که در سال های گذشته کشورهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری در زمینه‌ی ارتقاء قابلیت ‏های شناختی و افزایش سرمایه‌ی شناختی کرده ‏اند؛ بطوری که در سال ۲۰۱۹ سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی را در مورد کاهش افت عملکرد شناختی و “دمانس” از طریق انجام مداخلات شناختی ارائه و براساس مطالعات محققان اعلام کرد که افزایش فعالیت شناختی می تواند از سرعت افت عملکرد شناختی بکاهد.

پیش رویداد چالش “توسعه فن آوری، محصولات و خدمات شناختی سالمندان” در تیرماه جاری برگزار و مهلت ارسال پروپوزال برای حضور در رویداد اصلی تا بیستم مردادماه امسال تعیین شده است. در این چالش، داوری پروپوزال ها، اعلام تیم های برگزیده و نیز دعوت از تیم های منتخب برای دوره پیش شتابدهی به ترتیب در شهریور ماه انجام می شود و تیم های برتر اوایل آبان ماه امسال معرفی خواهند شد.