نماینده ولی‌فقیه در کردستان:

رسیدگی دولت به بازنشستگان در شرایط تحریم قابل تقدیر است

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: رسیدگی دولت به بازنشستگان در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه، قابل تقدیر و بستری برای تربیت نسل موفق در آینده است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از اعضای صندوق بازنشستگی کشوری کردستان، اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند در شرایط سختی که دشمنان بدون عقل و قلدری که علیه کشورمان ظالمانه‌ترین تحرمی‌ها را داشته‌اند، با افزایش حقوق از بار مشکلات بازنشستگان کم کند و این مساله جای تقدیر دارد.
وی با بیان اینکه دشمنان تا پیش از این به ظلم خود رنگ و لعاب حقوق بشری در لوای سازمانی‌های بین‌المللی می زند، اضافه کرد: این ظلم و ستم امروز علنی شده است و هیچ بهانه بین المللی هم برای تحریم‌ها وجود ندارد و هرکشوری هم که معترض شود، محکوم به جریمه می‌شود.
نماینده ولی فقیه در کردستان، مقاومت را بهترین راه حل در برابر تحریم دشمنان برشمرد و اضافه کرد: تسلیم ذلت بدتری است در حالیکه در سایه تحریم‌ها از وابستگی رها شده و تولیداتی با ارزش افزوده بالاتری را در حوزه نفت و مواد نفتی داشته‌ایم.
آیت‌الله حسینی شاهرودی اضافه کرد: با این حال دولت افزایش حقوق‌ها را داشته و رشد  جهش خوبی برای مزایای این قشر پیش بینی کرده است که با اجرای آن از بار مشکلات بازنشستگان کاسته می شود.
وی توجه به جایگاه بازنشستگان را زمینه‌ساز تربیت بهتر نسل موفقی برای آینده اعلام کرد و افزود: بازنشستگان بزرگ خانواده هستند و این نهاد برای حفظ پایداری خود به نقش بزرگان خانواده احتیاج دارد.
آیت‌الله حسینی شاهرودی با اشاره به آیات قرآنی مبنی بر حفظ جایگاه بزرگان، تاکید کرد:  بزرگ هر خانواده نقش راهنما و هادی دارد و در جهات مختلف، حتی از نظر مالی پشتوانه محکمی به شمار می‌روند.
نماینده ولی فقیه در کردستان، تکریم بازنشستگان در جامعه را نیازمند حفظ جایگاه معنوی آنان دانست و افزود: مسوولان باید این افراد را در جامعه تکریم کنند  تا در خانواده جایگاهشان حفظ شود و این تکریم می تواند گاهی در قالب نشست با آنان و گاهی در رسیدگی به نیازها و خواسته هایشان باشد.
وی با بیان اینکه انسان در مرحله پیری عمر خود به بعد ویژه‌ای از سازندگی و کمال می رسد، یادآور شد: به واسطه همین کمال اخلاقی، معنوی، عقلی و تجربه‌ای است که می گویند پیر در خشت خام چیزی می‌بیند که جوان در آینه هم نمی‌بیند.
آیت‌الله حسینی شاهرودی یکی از جنبه های تکریم بازنشستگان را ثبت و ضبط تجربه های آنان و استفاده در جامعه برشمرد و اضافه کرد: گره بسیاری از مشکلات جامعه به دست بازنشستگان قابل باز شدن است.
نماینده ولی فقیه در استان یکی از نقایص جامعه را منفک شدن بازنشسته از دایره فعالیت اجتماعی دانست و تاکید کرد:  کسی که در دوران خدمتش مسائل و مشکلاتی را گره گشایی کرده است، به حاشیه می رود در حالیکه باید از راهکارهای وی برای حل مسائل استفاده کرد.
وی با اشاره به خطر افتادن جنبه های سلامت با بالا رفتن سن، یادآور شد: باید آموزش‌های خاصی در زمینه تغذیه و دیگر ابعاد حفظ سلامت برای بازنشستگان ارائه و از طرف دیگر امکانات بیمه‌های درمانی برای افراد مسن که نیاز بیشتری به پزشک و دارو دارند فراهم شود.
آیت‌الله حسینی شاهرودی تاکید کرد: اگر بخش آموزش ویژه افراد پابه سن گذاشته از لحاظ رسیدگی شخصی فراهم باشد، بسیاری از مشکلات نگهداری آنان در خانواده وهزینه‌های درمان آنان کمتر می شوددر حالیکه به این بخش توجه چندانی نشده است.
 وی کاهش دغدغه های بازنشستگان را هم از عواملی دانست که می‌تواند بر سلامت جشم آنان هم تاثیر بگذارد و گفت: بیشتر مشکلات جسمی این قشر ناشی از استرس و نگرانی ها است که مجموعه های مرتبط با این قشر و دستگاههای اجرایی باید شرایط را برای کاهش این نگرانی ها فراهم کنند.
قدردانی از توجه دولت به بازنشستگان
مشاور استاندار کردستان در امور بازنشستگان هم با اشاره به عنایت رهبر معظم انقلاب به بازنشستگان و توصیه همیشگی ایشان به دولت برای رسیدگی به بازنشستگان، اظهار داشت: این قشر، عمر خود را صرف خدمت کرده و سربلندی امروز کشور ثمره کار همین ها است.
همایون جنتی به دغدغه بازنشستگان در زمینه‌های مختلف اشاره و یادآور شد: حل مسائل و مشکلات با درمان و بیمه‌های درمانی و نیز تلاش برای افزایش حقوق از جمله اقدامات دولت در شرایط سخت کنونی که بیشترین بودجه‌ها صرف مقابله با کرونا و تامین سلامت مردم می شود، جای قدردانی دارد.
بهره برداری از خانه امید سنندج در دهه فجر
مدیر صندوق بازنشستگی کردستان هم در این دیدار گفت: امسال به بازنشستگان کردستانی یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و  سال گذشته هم ٢۵ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به سه هزار و ۴٧۴ نفر پرداخت شد.
محمد احمدی افزود: ٢۶ هزار و ٨۶ نفر بازنشسته کشوری در کردستان داریم که خدمات مختلفی به آنان ارائه می شود که افزایش سقف و خدمات بیمه‌ تکمیلی، ایجاد صندوق امداد بازنشستگان و طرح یاری که امکان خرید اقساطی برای بازنشستگان را فراهم می‌کند برخی از فعالیت‌ها در راستای رفاه حال این قشر است.

وی تاکید کرد: خانه امید سنندج دردهه فجر امسال بهره برداری می شود  و در سقز هم سال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.