۶ عادت موثر در سالمندی خوب

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ابیگل وایز در هلث لاین (healthline) نوشت: پیرشدن بر همه بخش های بدن، ازجمله موها، پوست، قلب، ماهیچه ها و… اثر می گذارد ولی سالمندی خوب را می توان با تکرار روزانه چند عادت به دست آورد.

مثبت نگر باشید
انسان همان چیزی است که فکر می کند. سالمندانی که به گذر عمر به عنوان نشانه ای برای ورود به دوران خردمندی و رضایت از زندگی نگاه می کنند، تا ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که بالارفتن سن را نشانه ای از ناتوانی یا بی فایده بودن می دانند می توانند از بیماری یا معلولیت های ناشی از بیماری ها بهبود یابند.

مراقب خوردوخوراکتان باشید
تغذیه نقش مهمی در سن بدن شما ایفا می کند. طبق آخرین تحقیقات، رژیمی با قند کمتر شامل میوه ها و سبزی های تازه، غلات کامل و پروتئین های ساده سالم ترین رژیم غذایی است.
مثال دقیق این رژیم، رژیم غذای مدیترانه ای است که سرشار از مواد غذایی گیاهی، غلات کامل و مغزها است. هفته ای دوبار ماهی و قطع مصرف نمک را هم به آن بیفزایید.
تحقیقات نشان می دهند که رعایت این رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا سالمندی سلامت تری داشته باشید و در برابر حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس ایمن باشید. همین طور مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مثل بذر کتان به پوست شما کمک می کنند تا روغن های حیاتی مورد نیاز برای حفاظت از خود را تولید کند و پوست شما جوان تر به نظر برسد.
در مقابل، غذاهای مملو از شیرینی، نشاسته و چربی مثل غذاهای آماده، نوشابه ها و نان سفید، فرایند پیری را سرعت می بخشند. کمترین کاری که می توان کرد، استفاده کمتر از مواد غذایی مضر و تمایل بیشتر به انتخاب مواد غذایی سالم است. از غلات کامل و شیرینی های طبیعی غافل نشوید.

چقدر بخوریم؟
زیاده روی در خوردن هم می تواند موجب کاهش طول عمر، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ شود. بهترین شیوه برای بهتر پیر شدن و طولانی تر زندگی کردن این است که خود را به یک رژیم غذایی متعادل، شامل حدود ۲.۵ فنجان سبزیجات، یک و نیم تا ۲ فنجان میوه، ۱۷۰گرم غلات، ۳ فنجان لبنیات و ۱۴۰گرم پروتئین برای هر روز عادت دهید.

مرتب نرمش کنید
فعال ماندن بخشی حیاتی از سالمندی خوب است. یک زن به طور متوسط ۲۳درصد از توده عضلانی خود را در بین سال های ۳۰ و ۷۰ سالگی از دست می دهد. وقتی پا به سن می گذارید، سرعت از بین رفتن ماهیچه ها افزایش می یابد ولی نرمش، به ویژه تمرین های قدرتی، به افزایش حجم توده عضلانی و قدرت بدنی شما حتی تا ۹۰ سالگی کمک می کند.
حفظ تناسب اندام همچنین می تواند موجب کاهش روند از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن شود. به علاوه، با اینکه طبق آمارها، تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران دچار دمانس نهایتا به آلزایمر گرفتار می شوند، بر طبق تحقیقات، با انجام تمرینات بدنی می توان این احتمال را تا ۲۵ درصد کاهش داد. این به این دلیل است که فعالیت بدنی موجب تقویت بخش هیپوکامپ مغز می شود، یعنی همان نقطه ای از مغز که با یادگیری در ارتباط است.

اجتماعی بمانید
دوستان و اقوام می توانند کمک کنند تا عمر طولانی تری داشته باشید. کسانی که روابط اجتماعی قوی تری دارند، در مقایسه با کسانی که روابط محدود یا ناکافی دارند، تا ۵۰ درصد طولانی تر عمر می کنند.

از پوست خود محافظت کنید
زیاد ماندن زیر نور آفتاب می تواند موجب بروز چروک های پوستی شود. استفاده از کرم های ضدآفتاب، از پوست شما در برابر پیری محافظت می کنند. بعد از چند دقیقه ماندن زیر نور آفتاب، پوست شما ساختن ویتامین دی را متوقف می کند و شروع به ساختن سلول های سرطانی می کند. بسیاری از افراد از مکمل های ویتامین دی استفاده می کنند ولی اگر شما جزو آنان نیستید، سعی کنید ماهی سالمون یا تخم مرغ بخورید (زرده را فراموش نکنید).

حسابی بخوابید
حتما می دانید که باید بین هفت تا نه ساعت بخوابید. ولی آیا این را هم می دانید که خواب ناکافی خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد؟ به علاوه، چرت های روزانه می توانند حافظه را تقویت کنند و حتی کمک کنند تا شبها خواب بهتری داشته باشید. در طول خواب بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که به بازسازی کلاژن و الاستین کمک می کنند، این هورمون ها پایه های پوست سالم و جوان اند. همچنین تحقیقات اخیر ارتباطی میان بی خوابی مزمن و پیری سریع مغز یافته اند. به بیان دیگر، کمبود مزمن خواب اثر منفی بر کارکرد مغز می گذارد و فرایند پیری را سرعت می بخشد. شاید بسیاری از ما به خواب نه به عنوان یک نیاز، بلکه به عنوان رفتاری تجملی نگاه می کنیم ولی باید بدانیم، یکی از تغییرات مفید در سبک زندگی، خوب خوابیدن است.