معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد:

پروژه کنار گذر شرق سپاهان در آستانه بهره‌برداری/ پیشرفت ۷۵درصدی طرح تولید ABS/Rubber در پتروشیمی جم

معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری از در اولویت قرار گرفتن تکمیل پروژه‌های در دست اجرا در هلدینگ‌‌ها و شرکت‌های مهم تابعه این صندوق خبر داد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسن تاجیک گفت: در سال جاری، تلاش داریم پروژه‌هایی را که در دست اجرا بوده، ولی به دلایلی هنوز به اتمام نرسیده؛ به پایان برسانیم.
معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه «اولویت در تامین مالی برای اجرای پروژه‌های فعلی و پروژه‌های جدید، استفاده از ظرفیت ابزارهای بدهی است و به دنبال فاینانس‌ می‌گردیم»، تاکید کرد: استراتژی صندوق بازنشستگی کشوری این است که از منابع مالی خود برای تکمیل سرمایه‌گذاری‌های قبلی و شروع سرمایه‌گذاری‌های جدید کمتر استفاده کند؛ چون گران‌ترین منابع برای سرمایه‌گذاری، آورده سهامدار است. به همین دلیل، برای اینکه مدیران شرکت‌ها تصمیماتشان منظم‌تر شود، بیشتر به دنبال این هستیم که از ابزارهای بدهی استفاده کنیم.
وی از آماده شدن پروژه کنار گذر شرق سپاهان برای بهره‌برداری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی و استفاده از این مسیر(کنارگذر شرقی)، استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شود.
تاجیک همچنین اعلام کرد: فاز اول پروژۀ پتروشیمی مسجدسلیمان که حدود‌ ۹۸.۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در چند ماه آینده به بهره‌برداری‌ می‌رسد.
وی با بیان اینکه «در تلاشیم که یکی از فازهای پروژه شرکت پاد جم در قالب طرح توسعه پتروشیمی جم را تا آخر امسال بهره‌برداری شود»، توضیح داد: شرکت توسعه پلیمر پادجم به‌عنوان مجری طرح تولید ABS/Rubber توسط شرکت پتروشیمی جم در سال ۱۳۹۴ در عسلویه تأسیس شد که با ظرفیت تولید ۲۰۰هزار متریک تن ABS در سال و ۶۰هزار متریک تن Rubber در سال، ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حال حاضر، تکمیل این پروژه را در دستور کار گذاشته‌ایم تا با منابع مورد نیاز آن را به اتمام برسانیم.
معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری از طرح توسعه فولاد اکسین برای تولید ورق‌های اسلب، طرح توسعه پتروشیمی جم‌ (خط جدید پلیمر کنگان PDHPP)، طرح توسعه صبافولاد خلیج‌فارس و فاز سوم طرح نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی اندیمشک بعنوان دیگر پروژه‌های مهم صنعتی نام برد که در شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق در دستور کار قرار دارد.
وی توضیح داد: فرآیند اخذ مجوز اساسی این چهار طرح عمدتا انجام شده است. بخشی از طرح‌های توجیهی آنها هم آماده و نهایی شده و بخشی از آن در فرآیند ارکان تصمیم‌گیری صندوق، اعم از کمیته سرمایه‌گذاری و هیات مدیره صندوق در حال نهایی شدن است و سپس بسته به حجم سرمایه‌گذاری، در هیات امنای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد شد و بعد از تایید و تصویب کلنگ آن زده‌ می‌شود.