در حاشیه بازدید رییس‌مجلس از شرکت تابعه صندوق بازنشستگی کشوری اعلام شد:

تولید ۶۱۳ کیلومتر از خط لوله گوره به جاسک در لوله‌سازی اهواز

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در آخرین روز از بازدید‌های میدانی خود در استان خوزستان، راهی اهواز شد و از شرکت لوله‌سازی اهواز بازدید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت لوله‌سازی اهواز تا سال ۷۹ متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود و پس از آن به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نفت واگذار شد.
مدیرعامل لوله‌سازی اهواز در حاشیه این بازدید گفت که این شرکت سالانه ظرفیت اسمی تولید به میزان ۳۵۸هزار تن انواع لوله را دارد که کیفیت این محصولات قابل رقابت با تولیدات خارجی است.

علی خنیفر افزود: لوله‌سازی اهواز در اجرای پروژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک تاکنون بر اساس تعهداتی که داشته عمل کرده و این امر مورد رضایت دولت و بخصوص وزارت نفت بوده است. این شرکت بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه به واسطه اعتمادی که از سوی وزارت نفت صورت گرفت؛ با تکیه بر توان داخلی در اجرای پروژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک بیشترین سهم در ساخت تولید لوله را برعهده گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت لوله‌سازی اهواز مسیر رونق و جهش تولید را طی دو سال اخیر دنبال کرده، اظهارداشت: این شرکت در زمینه افزایش تولید و قطع نیاز به محصولات وارداتی نقش تاثیرگذاری در صنایع نفت و گاز کشور دارد.

خنیفر گفت: تعهد این شرکت برای تولید لوله‌های خط لوله انتقال نفت ۱۱۰۰ کیلومتری گوره به جاسک در ابتدا ۵۵۰ کیلومتر بود؛ اما با توجه به عملکرد مثبت این شرکت، ۲۵ درصد دیگر کار به این شرکت سپرده شد که در مجوع، تولید ۶۱۳ کیلومتر لوله این خط به لوله‌سازی اهواز ابلاغ شد.
مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز یادآورشد: بارگیری تمام لوله‌های تولیدی ویژه خط انتقال گوره به جاسک در این شرکت، آنلاین انجام می‌شود که این امر علاوه بر کاهش هزینه‌ها در سرعت اجرای پروژه نیز تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز تعداد نیروهای شاغل در این شرکت را نزدیک به ۲۰۰۰نفر عنوان‌کرد و گفت: از این تعداد ۱۴۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر دیگر به صورت قرارداد حجمی در شرکت مشغول به کار هستند.

وی یادآورشد: طی سال های گذشته، مطالعات مربوط به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این شرکت انجام شده و با برنامه‌ریزی که صورت گرفته این طرح تا مردادماه امسال، ویژه تمامی کارکنان شاغل در شرکت اجرا می‌شود.

گفتنی است، شرکت لوله سازی اهواز تا سال ۷۹ متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود و پس از آن به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نفت واگذار شد.

خط انتقال گوره به جاسک به‌عنوان یک طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک تکمیل می‌شود.

خط انتقال نفت خام گوره به جاسک شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی، ‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه و ۲۶۰ کیلومتر عملیات جوشکاری است.

یکی از مهمترین مشخصات این طرح تامین یک‌هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر است که بخش مهمی از آن در شرکت لوله‌سازی اهواز در حال ساخت است.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.