وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ضرورت به کارگیری استارتاپ‌ها برای حل مسائل اجتماعی/ صندوق بازنشستگی آغازگر استفاده از استارتاپ های اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا امروز استارتاپ ها بیشتر در حوزه های فنی و سایر علوم، فعالیت خوبی داشتند که باید در مسائل اجتماعی حضورشان پررنگ تر شود؛ البته در این خصوص به تازگی در صندوق بازنشستگی کشوری اقداماتی انجام شده است.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای نخستین بار نشست گفت و شنود چهار ساعته مدیران و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش با ” محمدشریعتمداری” وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی برگزار و نتایج بیش از ۳۰ تحقیق در حوزه رفاه و تامین اجتماعی بررسی شد.


وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی پس از شنیدن نتایج پژوهش های ارائه شده توسط محققان و پژوهشگران حاضر در نشست،
با تاکید بر لزوم توجه به فعالیت استارتاپ ها گفت: تا امروز استارتاپ ها بیشتر در حوزه های فنی و سایر علوم، فعالیت خوبی داشتند که باید در مسائل اجتماعی حضورشان پررنگ تر شود؛ البته در این خصوص به تازگی در صندوق بازنشستگی کشوری اقداماتی انجام شده و از این استارتاپ ها دعوت به عمل آمده تا از فکر خلاق‌گونه آنها استفاده شود.

شریعتمداری تاکید کرد: انتظار می رود این نگاه در موسسه عالی پژوهش نیز به شکلی به کار گرفته شود که استارتاپ ها و شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان بتوانند قدم های متفاوتی بردارند.

وی اظهار داشت: مردم اکنون نیاز دارند که به چالش ها، نیازها و سوال هایشان پاسخ داده شود و بدون تردید با وجود پژوهشگران به ویژه جوانان، بن‌بستی برای پاسخگویی وجود ندارد و با تلاش و تمرکز بیشتر می‌توان مشکلات مردم را چاره کرد.

شریعتمداری گفت: انتظار داریم همان گونه که تاکنون موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به مسائل روز جامعه نگاه کرده از این به بعد نیز، مسائل معطوف به مشکلات جامعه را واکاوی کند.

شریعتمداری با اشاره به برخی اولویت های پژوهشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: موضوعاتی مانند تامین امنیت شغلی کارگران و صیانت از حقوق آنها، بیمه بیکاری، وضعیت صندوق‌ها و پایداری آنها، یافتن راهی برای حل مشکلات اساسی در سازمان تامین اجتماعی (ایجاد گفتمان غالب و اصلاحات ساختاری)، تامین امنیت شغلی خبرنگاران و هنرمندان، بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و نظام چندلایه رفاه، از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

وی خطاب به پژوهشگران حاضر در این نشست گفت: آنچه باعث بصیرت در مسیر می شود علم و دانش، پژوهش و تحقیق است و موسسه عالی پژوهش می تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.


ضرورت استفاده از نظام چند لایه در حوزه صندوق های بازنشستگی/ اصلاحات باید به موقع انجام شود
حمید کردبچه، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و رئیس پژوهشکده بیمه به عنوان یکی از پژوهشگران حاضر در این نشست، درباره مطالعه صورت گرفته در خصوص ضرورت بازنگری، اصلاح شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه مستمری ها در جهت پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی گفت : در خصوص شرایط بازنشستگی در ۱۶ کشور مطالعاتی صورت گرفته است. به طور مثال، در کشورهایی مثل آلمان و سوئد که به موقع اصلاحات مورد نظر در خصوص شرایط بازنشستگی را شروع کردند، درجه موفقیت بسیار بالا بوده، اما در کشورهایی که در بحران اصلاحات را شروع کردند هزینه آن بسیار بالا و درجه موفقیت آن بسیار کم بوده است.

کردبچه تصریح کرد: همچنین در رابطه با اصلاحات ساختاری صندوق ها هم یک تجربه دیگر تحت عنوان یکپارچه سازی وجود دارد که می توان به تجربه موفق کشور ترکیه در حوزه صرفه اقتصادی و صرفه قلمرو اشاره کرد. این کشور با این دو بحث به خصوص در حوزه سرمایه گذاری صندوق ها در بازار بورس توانست بر بحران بازنشستگی غلبه کند.

وی توجه به توصیه های سیاستی مهم، یعنی اجرای اصلاحات، توجه به هزینه های اصلاحات و همچنین توجه به گفت و گوی اجتماعی و گفت و گوسازی برای سیاست ها را مهمترین اولویت ها در این بخش عنوان کرد.