از سوی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا انجام شد؛

انتشار ۳ کتاب در حوزه بازنشستگی و تامین اجتماعی

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری) سه اثر پژوهشی در حوزه بازنشستگی و نظام های تامین اجتماعی منتشر کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این سه اثر پژوهشی با نام های «تحولات نظام بازنشستگی روسیه از آغاز تا به امروز»، «اقتصاد پلتفرمی و نظام‌های تامین اجتماعی» و «سرمایه اجتماعی بازنشستگان» به صورت کتاب و گزارش های کارشناسی تهیه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته اند.

گزارش کارشناسی «تحولات نظام بازنشستگی روسیه از آغاز تا به امروز» که توسط فرهاد بزرافکن در ۴۰ صفحه تهیه شده، هشتادو پنجمین گزارش کارشناسی این موسسه است که به نشانی
(https://saba-psi.ir/5352) قابل دسترس بوده و شامل شرایط و خصوصیات نظام بازنشستگی روسیه قبل از شروع بازنگری‌ها، آغاز بازنگری‌ها در نظام بازنشستگی روسیه و نظام بازنشستگی مبتنی بر امتیازهاست. این گزارش، تلاش کرده تا با تمرکز بر موضوع اصلاحات بازنشستگی، تجربه کشور روسیه را بازخوانی کرده و منبعی برای آغاز مطالعات تکمیلی فراهم کند.

«اقتصاد پلتفرمی و نظام‌های تامین اجتماعی» ترجمه پژوهشی است که در سی وسومین مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) ارائه شده و به نشانی (https://saba-psi.ir/5355) قابل مشاهده است. این گزارش توسط خاویر آیبر و کریستوف فرویدنبرگ نوشته شده و فاطمه اتراکی آن را در ۱۰۴ صفحه به فارسی برگردانده است. در این گزارش قابل تامل به معرفی مفهوم کسب و کارهای پلتفرمی (سکویی) پرداخته و با توجه به اینکه این شیوه به یکی از روندهای غالب در بازار کار تبدیل شده، به ضرورت مطالعه و طراحی سازوکار تطبیق با این روند در نهادهای ارائه‌کننده بیمه‌های اجتماعی پرداخته است.

گزارش کارشناسی «سرمایه اجتماعی بازنشستگان»، برگرفته از گزارش کشوری پیمایش ملی «سنجش سرمایه اجتماعی کشور-۱۳۹۴» عنوان هشتادوچهارمین گزارش کارشناسی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا است که توسط نسرین قوامی در ۸۰ صفحه فراهم شده و در نشانی اینترنتی (https://saba-psi.ir/5336) در دسترس قرار دارد. سرمایه اجتماعی سطح کلان، سرمایه اجتماعی سطح میانی و سرمایه اجتماعی سطح خرد مباحث کلی مطرح در این گزارش اند. مفهوم سرمایه اجتماعی که بیانگر شیوه و چگونگی روابط اجتماعی میان اعضای جامعه است، ازجمله مفاهیم مهمی است که در دهه های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و در ادوار مختلف مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

گفتنی است امکان دانلود این سه اثر پژوهشی در سایت موسسه راهبردهای بازنشستگی فراهم شده است.