مدیرکل امور فنی صندوق‌بازنشستگی کشوری تشریح کرد:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال ۵۶ تا ۹۹

مدیرکل امور فنی صندوق‌بازنشستگی کشوری گفت: طبق آیین‌نامه دولت هر بازنشسته باید ۹۰ درصد همتراز دریافتی یک شاغل حقوق دریافت کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر شیرمحمدی در گفت‌وگویی درباره روند اجرای قانون همسان‌سازی‌حقوق بازنشستگان کشوری توضیح داد: همسان‌سازی‌حقوق که پیشتر آن را با عنوان متناسب‌سازی می‌شناختیم از مهرماه به اجرا درآمده است که البته این موضوع باید در بودجه سالانه کشور لحاظ شده و با توجه به بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه درنظر می‌گیرد، حقوق بازنشستگان افزایش یابد؛ اما اکنون طبق تصویب آیین‌نامه دولت هر بازنشسته باید ۹۰ درصد همتراز دریافتی یک شاغل حقوق دریافت کند.

وی افزود: طبق قانون افرادی که در ارگان‌های نظامی مشغول به خدمت هستند یا بازنشسته شدند، ۲۰ درصد از رده کشوری حقوق‌شان بیشتر است و دلیل افزایش حقوق بازنشستگان لشکری نسبت به کشوری و تامین اجتماعی همین موضوع است.

شیرمحمدی به قانون افزایش حقوق شاغل و بازنشسته دولتی در بودجه اشاره کرد و گفت: در تبصره قانون بودجه دولت پیش‌بینی شده که حقوق شاغلان و بازنشستگان دولت ۱۵ درصد افزایش یابد. در مورد متناسب‌سازی نیز با توجه به بودجه اعلام شده، اقدام شود. در ابتدای سال جاری مانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ متناسب‌سازی انجام شد؛ اما به‌دلیل این‌که در اسفند سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد حقوق کارمندان شاغل افزایش یافت، اختلاف دریافتی شاغلان با بازنشستگان زیاد شد. بر این اساس، شاغلانی که در این ایام بازنشسته می‌شدند، بیش از بازنشستگان سنوات گذشته حقوق دریافت می‌کردند و برای این‌که حقوق بازنشسته سنوات قبل با بازنشسته‌های جدید به‌هم نزدیک شود، بحث همسان‌سازی حقوق‌ها که در ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه نیز وجود داشت، مطرح شد. دولت هم برای جبران این اقدام تا ۹۰درصد متوسط حقوق شاغلان به بازنشستگان را درنظر گرفت.

مدیرکل امور فنی صندوق ‌بازنشستگی کشوری ادامه داد: در واقع ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دراین‌باره تاکید کرده و دولت اکنون آن را به اجرا درآورده است.

شیرمحمدی که با روزنامه «جام‌جم» گفت‌وگو می‌کرد، درباره تامین منابع اجرای این قانون گفت: سازمان برنامه و بودجه تعهد کرده این بودجه را پرداخت می‌کند و ظاهرا شرکت‌هایی را هم برای واگذاری و تامین منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح درنظر گرفته است. در این مورد باید از سازمان برنامه و بودجه سؤال کنید و ما از چگونگی تامین منابع این ماده قانونی بی‌اطلاع هستیم.

وی درخصوص همسان‌سازی ‌حقوق بازنشستگان گفت: طبق ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش حقوق سالانه بازنشستگان و شاغلان به صورت یکسان انجام شده است. به این صورت که سال گذشته ۱۸ درصد و امسال نیز ۱۵ درصد افزایش سنواتی حقوق افراد شاغل و بازنشسته را داشتیم و در سنوات قبل نیز به این صورت بوده است. منتها در طول سنوات اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‌العاده‌هایی برای کارکنان شاغل در زمان‌بندی‌های مختلف پرداخت شده است. به این صورت که بعد از سال ۸۸ فوق‌العاده شغل و ویژه را پرداخت کردند؛ همچنین درصدهای متعلق به فصل دهم را افزایش دادند و ضرایب امتیازات تا ۵۰ درصد برای برخی از دستگاه‌ها افزایش یافت.

شیرمحمدی درباره اجرای قانون همسان‌سازی‌حقوق در سنوات گذشته، اظهار کرد: ماده ۹۸ قانون استخدام کشوری، دولت را مکلف کرده با افزایش حقوق کارمندان نسبت به جبران حقوق بازنشستگان نیز اقدام کند و این وظیفه دولت‌هاست که حقوق کارمندان و بازنشستگان را متناسب با هزینه‌های زندگی افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه «در فواصل مختلف، همسان‌سازی‌حقوق بازنشسته و شاغلان انجام شده»، افزود: اولین اقدام درباره این مهم در تبصره ۸۵ قانون بودجه سال ۵۶ بود و بعد از آن در قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی در سال ۷۴ در محاسبه حقوق کارمندان فوق العاده شغل منظور شد و افزایش حقوق‌ها علاوه بر بازنشستگان جدید برای بازنشستگان قدیم هم انجام شد.

مدیرکل فنی صندوق‌بازنشستگی اضافه کرد: در سال ۷۹ نیز حقوق بازنشستگان مطابق حقوق شاغلان محاسبه شد. همین‌طور در سال ۸۶ مطابق ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری علاوه بر افزایش سالانه حقوق، اقدامات همسان‌سازی نیز انجام شد. به تناسب سال ۸۶ قانونگذار در برنامه پنج ساله چهارم و پنجم توسعه پیش‌بینی کرد که متناسب با افزایش حقوق مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ همه‌ساله از سال ۸۶ علاوه بر محاسبه افزایش حقوق که انجام می‌شده، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیز انجام شود.

شیرمحمدی گفت: آنچه هم‌اکنون به‌عنوان همسان‌سازی‌حقوق بازنشستگان انجام می‌شود، مربوط به ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه است که دولت مکلف شده بررسی‌های لازم برای برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان را برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف انجام دهد و این مسیر را طی می‌کند.

مدیرکل فنی صندوق‌بازنشستگی کشوری درباره اینکه «چرا همه بازنشستگان مشمول طرح همسان‌سازی نمی‌شوند؟»، گفت: به‌طور طبیعی بخشی از جامعه تحت پوشش صندوق‌بازنشستگی، مشمول همسان‌سازی می‌شوند که در قوانین بودجه پیش‌بینی شده و با اولویت کسانی که حقوق پایین‌تری می‌گیرند مشمول این قانون شدند؛ ضمن این‌که کسانی که در گروه‌های شغلی خود افزایش حقوق بازنشستگی آنها عدد بالایی را نشان می‌دهد، مشمول این قانون نشدند.

وی ادامه داد: امسال حدود ۱۰ درصد بازنشستگان با حقوق بالا نسبت به میانگین گروه خود مشمول قانون همسان‌سازی‌حقوق نشدند و تنها ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به آنها تعلق گرفت؛ زیرا دریافتی حقوق آنها از گروه همترازشان بالاتر بوده است؛ بنابراین، همسان‌سازی به آنها تعلق نگرفت.