در سال «جهش تولید» صورت گرفت؛

افزایش ۱۳۰ درصدی ظرفیت تولید یک گرید در پتروشیمی جم/ اجرای حداکثرسازی ظرفیت تولید در دستور کار “جم”

با تلاش متخصصان پتروشیمی جم (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری) افزایش ظرفیت واحد پلی اتیلن سبک خطی این شرکت به ۵۰ تن در ساعت برای تولید گرید HD-52518 عملیاتی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از از روابط عمومی پتروشیمی جم، با افزایش ظرفیت واحد پلی اتیلن سبک خطی به ۵۰ تن در ساعت، عملا ظرفیت اسمی طراحی شده (۳۸ تن برساعت) برای تولید گرید HD-52518 حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش، از آنجایی که یکی از مهمترین اقدامات شرکت‌ها برای حفظ یا افزایش درآمد سالیانه در کنار کاهش هزینه ها، بازنگری کلی در فرایندها جهت بهسازی یا گسترش و توسعه حوزه فعالیتی است، پتروشیمی جم نیز همانند بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی موجود در جهان، به بازنگری فرایند واحدهای تولیدی خود در جهت ارتقاء، بهره وری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی خود در کنار برنامه‌های مربوط به کاهش هزینه‌ها اقدام کرده است.


با این هدف، واحد LLDPE پتروشیمی جم برنامه امکان سنجی افزایش ظرفیت تولید بالاتر از ظرفیت سنوات گذشته و ظرفیت طراحی در گریدهای معمول تولیدی خود را در دستور کار قرار داده که پس از بررسی و مطالعات، وارد فاز اجرایی شد و با تلاش متخصصان با تجربه افزایش ظرفیت واحد پلی اتیلن سبک خطی به ظرفیت ۵۰ تن در ساعت معادل ۱۳۰ درصد ظرفیت اسمی طراحی در تولید گرید HD-52518 عملی شد.

با توجه به وضعیت بازار و افزایش سوددهی در سال ۱۳۹۹، تست حداکثر ظرفیت و شناسایی تنگناهای تولید در دستور کار قرار گرفت و نتایج حاصل از این اقدام در کنار پایش های مستمر عملیاتی، سبب شد در شش ماهه نخست امسال، برنامه تولید در نظر گرفته شده در بیشتر واحدهای تولیدی محقق شود. در این مدت در مجموع، علاوه بر پوشش کامل برنامه شش ماهه، در اکثر واحدها از نظر میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد حدود ۱۰ درصدی ثبت شده است.


خوشبختانه در واحد پلی اتیلن سبک (PE) پتروشیمی جم، در شرایط پایدار تولید در هر دو بخش پلیمر و اکستروژن برای گریدهای HDPE و LLDPE تست حداکثر ظرفیت تولید به منظور شناسایی گلوگاه‌های افزایش ظرفیت واحد با ثبت رکورد به ترتیب ۵۰ و ۴۵ تن در ساعت محقق شد.

همچنین در واحد HDPE نیز با هدف شناسایی گلوگاه‌های تولید، تست حداکثر ظرفیت برای دو محصول پر فروش پایپ و BL3 انجام و نتایج ارزشمندی حاصل شد.

از آنجاییکه هر ساله سهم بالایی (حدود ۶۰ درصد) از سبد محصولات واحد LLDPE را گرید HD-52518 تشکیل می‌دهد و ظرفیت اسمی تولید این گرید نزدیک ۳۸ تن بر ساعت است؛ اما با توجه به اینکه در سال های اخیر متوسط ظرفیت واحد برای تولید این گرید در حدود ۴۲ تن بر ساعت بوده است، دستیابی به ظرفیت ۵۰ تن بر ساعت، باعث تولید ۸ تن بر ساعت محصول پلی اتیلن بیشتر نسبت به سنوات گذشته شده است که از یک سو، امکان افزایش حداقل ۶۰ هزارتن در سال بالاتر از ظرفیت طراحی شده برای مجموعه بر روی این گرید را فراهم کرده و از سوی دیگر، با کاربرد مصارف عمومی علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، امکان صادرات محصول به کشورهای چین، ترکیه و برخی کشورهای همسایه را محقق می کند که در نتیجه آن، صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.