توسط موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا صورت گرفت؛

انتشار کتاب «تحلیل تعارض‌های بین سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری»

کتاب «تحلیل تعارض های بین سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری»، اثر رضا امیدی، توسط موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در ۱۷۴ صفحه منتشر شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این کتاب در پنج فصل به مباحث نظری و روش شناسی، تحلیل تعارض درون سازمانی: اداره کل فرهنگی و اجتماعی، تحلیل تعارض با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تحلیل تعارض با مجلس شورای اسلامی و تحلیل تعارض با دیوان عدالت اداری پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: حوزه های اجتماعی در بیشتر موارد حوزه هایی هستند که بازیگران متعدد با رویکردها و منافع متفاوت را دربرمی گیرند. این ویژگی سبب می شود تا هر یک از کنشگران این حوزه ها، فهم و تفسیر ویژه ای از پدیده ها و مسائل مطرح داشته و در نتیجه رفتارهای متفاوتی از خود بروز دهند. در این چارچوب بروز اختلاف میان بازیگران و ذینفعان امری طبیعی به نظر می رسد و گریزی از این اختلاف ها نیست.

از سوی دیگر، شناسایی دقیق و ماهیت تعارض ها و اختلاف ها برای اداره و مدیریت بهینه این حوزه ها نیز امری بدیهی به نظر می رسد. به بیان دیگر، سیاست گذاری در حوزه های اجتماعی که کانون شکل گیری تعارض هاست، بدون شناسایی تعارض ها و یافتن شیوه مواجهه بهینه، از اثربخشی و کارایی بایسته به دور خواهد بود. بنابراین ترسیم نقشۀ تعارض اولین گام در تعیین استراتژی و راهکارهای مدیریت تعارض است، نقشه ای که شامل تعیین محل تعارض، ذی مدخلان و توصیف کامل هر یک از آنهاست.

از جمله نهادهای کلیدی در حوزه اجتماعی، صندوق های بازنشستگی هستند که بنا بر ماهیت بین نسلی و بلندمدت خود، کانون گرد هم آمدن نسل های متفاوت هستند که هریک مطالبه و رویکرد ویژه ای به این نهادها دارند. این صندوق ها با ارائه خدماتی تعریف شده در بازه های زمانی طولانی، نقش برجسته ای در زیست اقتصادی و اجتماعی مشترکان داشته و از این رو، نیازمند سازوکاری متناسب و مناسب با چنین ویژگی هایی است.

از این رو، به نظر می رسد پی گیری مفهوم «نقشه تعارض» در صندوق های بازنشستگی، مقدمه و بستری است برای سیاست گذاری اثربخش و کارا. این مهم زمانی اهمیت دوچندان خواهد داشت که روند تغییر ساختار سنی جمعیت مدنظر قرار گیرد. بی تردید افزایش تعداد شهروندان سالمند (بازنشسته) طی سال های آتی در کنار ضرورت تمهید نظام های ِ تأمین مالی صندوق ها، یکی از پیچیده ترین و چالش برانگیزترین مباحثی است که باعث شکل گیری تعارض های مختلف خواهد شد.

این همه در حالی است که در شرایط کنونی و تنها در گروه بازنشستگان کنونی صندوق ها نیز می توان نشانه های جدی از تعارض مشاهده کرد. زیرا این صندوق ها (از جمله صندوق بازنشستگی کشوری) گروه های متفاوت سنی، شغلی، مهارتی و جنسیتی را پوشش داده که هر یک از این گروه ها دغدغه های متفاوتی در دوران بازنشستگی را دنبال می کنند.

آنچه پیش رو دارید، نتیجه پژوهشی است که به همت و تلاش پژوهشگر دغدغه مند و خوش آتیه، جناب آقای دکتر رضا امیدی و در قالب طرحی به سفارش مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به انجام رسیده است. اهداف این پژوهش شناسایی تعارض های موجود میان صندوق بازنشستگی کشوری با سایر سازمان ها و نهادها، شناسایی ماهیت، سابقه، و تعامل متقابل آنهاست. امید است این اثر بتواند زمینه را برای دقت در این مفهوم فراهم کرده و در ساحت سیاست گذاری و تصمیم گیری راهنمایی برای مسئولان باشد. بی تردید حوزه صندوق های بازنشستگی به شدت نیازمند ژرف کاوی های فراوانی است که تنها به همت علاقه مندانی پرتلاش ممکن خواهد بود.

علاقه مندان می توانند نسخه پی دی اف این کتاب را از اینجا دانلود کنند.