با تلاش متخصصان داخلی و با روش مهندسی معکوس انجام شد؛

بومی‌سازی دستگاه موج‌گیری سرد در فولاداکسین خوزستان

معاون فنی و بهره‌برداری شرکت فولاد اکسین گفت: طراحی و ساخت کامل یک دستگاه SAFE SET به روش مهندسی معکوس توسط متخصصان شرکت فولاد اکسین در واحد کارگاه مرکزی اجرایی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی فولاداکسین، محسن ابوعلی معاون فنی و بهره برداری شرکت فولاد اکسین درباره ساخت دستگاه SAFE SET با کاربرد موجگیر سرد توسط متخصصان این شرکت گفت: ناحیه تکمیلی خط تولید فولاد اکسین مجهز به دستگاه موجگیر سرد است که با عبور دادن ورق از میان دو ردیف غلتک، موج و تنش های باقی مانده در محصول را از بین می برد.

وی افزود: این موجگیر مجهز به کوپلینک‌های هیدرولیکی (SAFE SET) بوده و مانند یک فیوز عمل می‌کنند که در انحصار دو سازنده آلمانی و سوئدی است و باوجود نیاز شدید، به دلیل تحریم‌های ظالمانه تاکنون تامین نشده بودند.

ابوعلی ادامه داد: به همین دلیل، طراحی و ساخت کامل یک دستگاه SAFE SET به روش مهندسی معکوس در دستور کار متخصصان این شرکت در واحد کارگاه مرکزی قرار گرفت و پس از بررسی و تحلیل مواد و شیوه عملکرد این دستگاه، از تمامی قطعات نقشه لازم تهیه و فرآیند ساخت قطعات مرحله به مرحله انجام شد.

معاون فنی و بهره‌برداری شرکت فولاد اکسین گفت: در پی این موفقیت، متخصصان این شرکت اقدام به طراحی و ساخت میز تست، جهت آزمون تجهیز ساخته شده کردند تا از صحت عملکرد قطعه ساخته شده قبل از نصب اطمینان حاصل کنند که خوشبختانه تجهیز بومی‌سازی شده مورد نظر، با موفقیت تست و نصب شد.

به گفته او، این تجهیز با ۳۰ درصد قیمت تجهیز مشابه آلمانی ساخته شده و روی موجگیر سرد کارخانه در حال کار است.

ابوعلی در پایان ضمن قدردانی از تلاش کارکنان و متخصصان واحد کارگاه مرکزی فولاد اکسین با اشاره به برخی دیگر از اقداماتی که در این واحد انجام شده، گفت: ساخت جک END STOP، تعمیر کلیه جک های کارخانه، بهینه سازی و ساخت هدرهای سیستم پوسته زدا و همچنین ساخت اضطراری انواع قطعات مورد نیاز خط تولید از جمله اقدامات و تلاش های متخصصان داخلی این شرکت است.