معاون سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛

غربالگری رایگان دمانس و آلزایمر برای سالمندان/ ابتلای ۵درصد جمعیت بالای ۶۵سال به دمانس

معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه حدود ۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال کشور به دمانس متوسط و شدید مبتلا هستند، از تدوین طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از ایسنا، افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به گونه‌ای است که طی ۴۳ سال (از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸) جمعیت سالمندی از ۵ به ۱۰ درصد رسیده و دو برابر شده است، اظهار کرد: قاعدتا این افزایش دو برابری باید طی ۱۰۰ سال اتفاق بیفتد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ این جمعیت به ۲۰ درصد هم برسد.

وی وجود این روند را دلیل بر اهمیت برنامه‌ریزی در این زمینه دانست و گفت: در غیر این صورت سالمندی جمعیت که یکی از موفقیت‌های زندگی بشری است به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

صفاری‌فرد با اشاره به تدوین سند ملی سالمندی در سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از اهداف این سند حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان است و با استناد به این سند باید علل افت عملکرد سالمندان بررسی شود.

به گفته وی، یکی از علل افت عملکرد سالمندان، اختلالات شناختی است که منجر به کاهش حافظه خواهد شد.

او دمانس و آلزایمر را ازجمله اختلالاتی دانست که موجب تخریب شدید حافظه، جهت‌یابی و شناخت در فرد می شوند و در نهایت عملکرد خانوادگی و اجتماعی فرد را مختل می کنند و افزود: در چنین شرایطی افراد نیازمند مراقبت‌های طولانی مدت هستند.

صفاری‌فرد با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بالای ۶۵ سال حدود ۵ درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، گفت: تشخیص به موقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت.

او ادامه داد: در همین راستا، پس از نشست‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان، طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ ساله در تابستان سال جاری تدوین شد.

صفاری‌فرد با بیان اینکه طرح مذکور دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: غربالگران آموزش‌های لازم و تست‌های غربالگری را دریافت می‌کنند.

او افزود: به واسطه تعامل با سازمان ها و نهادهایی که سالمندان به آنها مراجعه می کنند، غربال برای آنها به صورت رایگان انجام خواهد شد.

بر این اساس، پس از انجام غربالگری، افراد مشکوک به دمانس و آلزایمر به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند و در صورت نیاز به انجام اقدامات پاراکلینیکی، به واحدهای درمانی ارجاع می‌شوند.

معاون سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هزینه درمان دمانس و آلزایمر بر عهده افراد است، افزود: البته افرادی که دمانس برای آنها تشخیص قطعی داده شده می‌توانند از طرف صندوق حمایت از بیماران خاص نیز کمک هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی را دریافت کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای این طرح از اوایل بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دو استان یزد و قزوین کلید خورده و همۀ مراحل اجرای آن به صورت رایگان با همکاری انجمن آلزایمر ایران و موسسات فعال مجری در این دو استان انجام می‌شود.