در جریان بازدید مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از نیروگاه حرارتی تبریز اعلام شد؛

امضای تفاهم‌نامه توسعه و بازتوانی نیروگاه حرارتی تبریز/ تامین نیازهای انرژی واحدهای صنعتی و تولیدی وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در جریان دومین سفر رییس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی در بازدید از نیروگاه حرارتی تبریز گفت: توسعه و بازتوانی نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان آذربایجان شرقی در قالب تفاهم‌نامه‌ای با موضوع جایگزینی تکنولوژی جدید در نیروگاه حرارتی تبریز، به ارزش ۱۸هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «نعمت الله ترکی» در این بازدید با بیان اینکه «هدف از این بازدید برنامه ریزی برای افزایش توان تولیدی نیروگاه حرارتی تبریز است» گفت: نیروگاه حرارتی تبریز که یکی از تاسیسات متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، جزء سرمایه های استراتژیک کشور است.

ترکی افزود: “برق” یک کالای استراتژیک در کشور محسوب می شود و هدف بخش اقتصادی صندوق از سرمایه گذاری در این حوزه، عمل به تعهدات اجتماعی و کمک به افزایش توان و بهره وری تاسیسات موجود در نیروگاه تبریز است.

وی ادامه داد: توسعه نیروگاه حرارتی تبریز و بازتوانی آن خدمتی در راستای مسئولیت های اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری است؛ چراکه بحث انرژی یکی از دغدغه‌های مردم و صنعت کشور است.

ترکی با اشاره به اینکه «در حوزه نفت، پتروشیمی، فولاد و گاز سرمایه گذاری های خوبی انجام دادیم» تصریح کرد: با کارهای کارشناسی که همکاران و کارشناسان ما در صندوق بازنشستگی و شرکت نیرو آتیه صبا انجام داده اند، برای اولین بار در حوزه برق در نیروگاه حرارتی تبریز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و در این کار اهداف بلند مدت خواهیم داشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در جریان بازدید از نیروگاه حرارتی تبریز همچنین گفت: سرمایه گذاری در بازتوانی نیروگاه حرارتی تبریز با دو هدف خدمت به مجموعه اجتماعی و مردم استان و تامین نیازهای انرژی الکتریکی واحدهای صنعتی و تولیدی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری انجام می شود.

ترکی گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته درخصوص سرمایه گذاری در طرح توسعه و بازتوانی نیروگاه تبریز و برنامه ریزی هایی که انجام شده، معتقدم که این تصمیم خوبی است.

وی همچنین اعلاک کرد که بحث توسعه و بازتوانی نیروگاه حرارتی تبریز یکی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان آذربایجان شرقی است و در این راستا تفاهم نامه ای با موضوع جایگزینی تکنولوژی جدید در نیروگاه حرارتی تبریز در استانداری آذربایجان شرقی با سقف رقم ۱۸هزار میلیارد تومان به امضاء رسیده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین عنوان کرد: چنانچه موضوع تحویل زمین مورد نیاز از طرف برق منطقه ای آذربایجان شرقی محقق شود، کارهای اجرایی طرح شروع خواهد شد و این موضوع یک نگاه ملی می طلبد چون یک پروژه ملی است.

ترکی از همکاران صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت نیرو آتیه صبا خواست نسبت به پیگیری موضوع تا رسیدن به مرحله اجرا تلاش جدی داشته باشند.

در ابتدای این بازدید، مدیرعامل شرکت نیرو آتیه صبا به عنوان مالک نیروگاه حرارتی تبریز و مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی توضیحاتی درخصوص نحوه بهره برداری، تعمیر و نگهداری نیروگاه حرارتی تبریز ارائه کردند.

گفتنی است، وزیر نیرو در جریان سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که «این امکان وجود دارد تا نیروگاه تبریز به میزان ۱۰۰۰ مگاوات توسعه یافته و بهینه‌سازی شود. با اصلاحات در این حوزه گامی بلند در موضوع محیط زیست شهر تبریز برداشته می‌شود.»

نیروگاه حرارتی تبریز، در مجموع با ظرفیت اسمی حدود ۸۰۰ مگاوات، برق منطقه را تامین کرده و نقش دیسپاچینگ انرژی الکتریکی در سطح شمال‌غرب کشور را ایفا می‌کند.