وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :راه اندازی تعاونیهای ویژه بازنشستگان کشوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری دکترعلی ربیعی در هشتمین همایش روز ملی تکریم خانواده که صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و جمعی از بازنشستگان در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر با رشد جمعیت کشور روبه‌رو هستیم و در دو دهه آینده با یک انباشتی در سنین بازنشستگی و سالمندی روبه‌رو خواهیم بود.
وی برنامه‌ریزی صحیح و ارائه خدمت‌ مناسب به بازنشستگان را از اولویت‌های اصلی کشور عنوان کرد و افزود: در دهه‌های آتی افراد بیشتری به سن بازنشستگی می‌رسند و باید برای چنین وضعیتی برنامه‌ریزی و تدبیر مناسب داشته باشیم و با آینده‌نگری برای ارائه خدمات مطلوب به بازنشستگان تلاش کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نگاه مناسبتی به موضوع بازنشستگان را ناکافی دانست و افزود: برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها باید برای این باشد که برای رفع مشکلات بازنشستگان اقدام مناسبی انجام گیرد تا دوران بازنشستگی با احساس خوشنودی همراه باشد و بازنشستگان در جامعه پناهگاه افراد خانواده خود باشند و قدر و منزلت آنان حفظ شود.هر چند برگزاری چنین همایشهایی در خصوص بازنشستگان بیشتر ارزشمند است
دکتر ربیعی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از بازنشستگان برای شرایط جدید بازنشستگی آمادگی ندارند و باید بتوانیم با اتخاذ تصمیمات درست از این سرمایه اجتماعی استفاده کرده و رفاه و امنیت فکری را برای بازنشستگان فراهم کنیم.اما متأسفانه در سال‌های اخیر مطالعات دقیقی در این خصوص انجام نشده است و در واقع برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی نشده است ضمن اینکه سبک زندگی در آینده تغییر خواهد کرد.

ربیعی بیان داشت: بنده پس از انتصاب در این وزارتخانه اقدام به راه‌اندازی مراکز مطالعات برای بازنشستگان کرده که در این زمینه از تجارب بین‌المللی و همچنین اساتید و کارشناسان استفاده کرده‌ام.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در کشورمان پزشک مخصوص پیری نداریم که این یک آسیب محسوب می‌شود و باید با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم اقدامات مناسب‌تری را در سنین سالمندی و بازنشستگی انجام دهیم.
وی از پرداخت بخشی از مطالبات بازنشستگان کشوری خبر داد و گفت: خوشبختانه تا امروز هفت مرحله از مطالبات پرداخت شده است که بنا داریم با هماهنگی صندوق بازنشستگی کشوری باقیمانده مطالبات را پرداخت کنیم و در واقع آن را به صفر برسانیم.
ربیعی در ادامه در خصوص ایجاد خانه‌های امید (مهر) اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۳۰ خانه امید در سطح کشور راه‌اندازی شده است که بازنشستگان می‌توانند ساعاتی را در این مراکز حاضر شوند ضمن اینکه در خانه‌های امید تمهیدات خوبی از جمله حضور مشاوران روانشناس پیش‌بینی شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مشکلی را در خصوص تأمین هزینه‌های درمانی ندادند و بازنشستگان به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند با استفاده از کارت بیمه طلایی تسهیلات ویژه‌ای را در بخش درمان و بدون پرداخت ریالی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه و همچنین صندوق بازنشستگی کشوری تأسیس و راه‌‌اندازی تعاونی‌های ویژه بازنشستگی است که در مرحله اول پیش‌بینی شده به هر تعاونی ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود.ربیعی در پایان در خصوص اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت این موضوع در دستور کار است وگام به گام وبا تامین اعتبار آن را اجرایی خواهیم کرد.