رئیس همایش ملی رفاه اجتماعی دربرنامه ششم توسعه خبرداد : پیش بینی ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی درسال ۹۴

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن هفده شهریور وزارت کار آغاز به کار کرد. استادان، کارشناسان و مسوولان در قالب یک میزگرد به ارزیابی موضوعاتی مانند طرح هدفمندی یارانه ها، آسیب های اجتماعی، مراقبت های اجتماعی، مسکن اقشار کم درآمد، عدالت آموزشی، سازماندهی و مدیریت رفاه اجتماعی، اشتغال، روش های فقرزدایی و بیمه های سلامت و اجتماعی مباحثی را مطرح کردند .
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش بینی ۹۰هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی در سال ۹۴ خبرداد.
دکتر احمدمیدری در این همایش ملی ، ادامه داد: از بودجه یاد شده ۴۰ هزارمیلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شده و از ۵۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی رقمی کمتر از ۱۰ درصد به دستگاه های اصلی کاهش فقر در ایران اختصاص داده شده است .
وی گفت: همچنین بودجه اندکی بین دستگاههای اجرایی برای موضوع رفاه تقسیم می شود .
رئیس همایش ملی رفاه اجتماعی دربرنامه ششم توسعه تاکید کرد: برنامه ششم توسعه باید بر اساس برنامه های استانی و شهرستانی تنظیم شود.برنامه های هر منطقه با توجه به شرایط موجود در آن منطقه باید تدوین شود.هر استان و شهرستان بر اساس نیازهای استان باید برنامه های رفاهی اش تنظیم شود.
رئیس همایش رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت: باید از قانون نویسی به سوی سند نویسی تغییر جهت دهیم و ازسوی برنامه های عمرانی به سوی تنظیم برنامه های رفاهی عبور کنیم.رفاه اجتماعی باید منجر به نشاط ملی شود زیرا نشاط ملی مهمتر از درآمد ملی است.
دکترمیدری تاکید کرد: آنچه برای یک کشورتعیین کننده است نشاط ملی است در صورتی که انجام شود درآمد ملی هم تحقق می یابد اما اگر به فکر ساخت سدو راه باشیم تجربه دیگرکشورها نشان می دهد اگر نشاط اجتماعی را ایجاد نکنیم بی تردید به جایی نمی رسد.
رئیس همایش ملی رفاه اجتماعی دربرنامه ششم توسعه گفت: هم اکنون از ۲۲ میلیون شاغل در کشورهفت میلیون نفر فاقد بیمه هستند که در آینده ای نه چندان دور با پنج میلیون سالمندی مواجه هستیم که فاقد هرگونه بیمه اجتماعی هستند.
وزیر دادگستری: ایجاد طبقه متوسط برخوردار و بزرگ وظیفه دولت است
حجت الاسلام مصطفی پور محمدی در این همایش ، بر ایجاد طبقه متوسط بزرگ برخوردار تاکید کرد و افزود : برای شکل دادن به این طبقه بزرگ به نظام تامین اجتماعی قدرتمند ، فراگیر و حرفه ای نیاز داریم. در این صورت ما یک طبقه برخوردار بدون حدو حصر را در کنار دره های عمیق محرومیت خواهیم داشت. در این جامعه فاصله دهک های بالا به حداقل می رسد و نه تنها دهک های پایین کم می شوند بلکه نیم دهک ها هم اهمیت پیدا می کنند . ما باید دقیق باشیم و اکنون که بانک اطلاعاتی شکل گرفته می توانیم متناسب با شناسایی ها، برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه کار مقدماتی خوبی در موضوع رفاه اجتماعی انجام شده و امیدوارم به جمع بندی مطلوب برسد گفت: در حوزه رفاه عمومی و اجتماعی نیاز به یک دیدگاه روشن، فراگیر، جامع ، کاربردی و منطبق با نیازها و ارزش های خودمان داریم. امیدواریم این دیدگاه در وزارتخانه گسترده تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی و عملیاتی شود .
وزیر دادگستری با قرائت یک حدیث یادآور شد: مردم به سه موضوع امنیت، عدل و رفاه محتاجند و اصلی ترین نیاز هر جامعه امنیت است و مناسبات عادلانه در جامعه نیز مهم است. این سه مورد با هم ارتباط دارند و هیچ کدام بدون دیگری محقق نمی شود چرا که امنیت بدون عدل و رفاه محقق نمی شود و عدالت نیز در محیط نا امن امکان تحقق ندارد.
وی با تاکید بر اینکه منظور از رفاه و برخورداری صرفاً بعد مادی زندگی نیست تصریح کرد: منظور از رفاه فرهنگ، اخلاق، کرامت و بر جستگی های انسانی نیز هست.
وزیر دادگستری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید دنبال توسعه است و ما باید در حوزه های فرهنگی ، سیاسی و رفاهی توسعه را به صورت جدی دنبال کنیم.برنامه ششم توسعه باید برنامه ای عملیاتی، اجرایی و قابل دسترسی باشد و فاصله بین عدم اجرا و سطح برنامه زیاد نباشد.
حجت الاسلام پور محمدی در پایان بر لزوم تجمیع بانک های اطلاعاتی کشور تاکید کرد و افزود: وجود یک بانک اطلاعاتی جامع ظرفیت مدیریتی خوبی برای ما ایجاد خواهد کرد.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی : باید در نظام بیمه ای اصلاحات اساسی انجام شود
دکتر فیروزآبادی نیز در این همایش گفت: نگاه کشورمان در دولت تدبیر و امید به توسعه اجتماعی و اقتصادی است و در طول یکسال اخیر در نظام بهداشت و درمان و پوشش های بیمه ای ، یارانه های هدفمند و حمایتی با توجه به این که فشارهای اقتصادی هم وجود داشت ، اقدامات خوبی صورت گرفت.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: همانگونه که دولت تدبیر و امید با اقتدار در صحنه های بین الملل گام برداشته در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز گام های خوبی برداشته است .
وی افزود: نظام حمایتی را باید بر اصل پیشگیری و توانمندی طراحی کنیم که نقش همه سازمانها در بخش پیشگیری از آسیب ها باید شفاف شود . باید در نظام بیمه ای اصلاحات اساسی انجام شود و در مدیریت منابع و مصارف نیز تجدید نظر صورت گیرد .