بازنشستگان عالی‌ترین مشاوران مدیریت کشور

فرزاد اشرف، رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفت و گو با ماهنامه ثمر

کانون بازنشستگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در تاریخ ۱۳۸۰/۸/۳۰ تحت شماره ۱۳۴۶۳ با اهداف کلی تلاش برای تأمین رفاه و رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی اعضای کانون و افراد تحت تکفل آ نها، تلاش در جهت بهبود شرایط زیستی و بهداشتی اعضا، تلاش در جهت تسهیل مسائل اداری و استیفای حقوق مادی و معنوی دوران بازنشستگی اعضا و تلاش در خصوص تقویت روحیه و نشاط در اعضا تشکیل شده و در حال حاضر علاوه بر تلاش در جهت تحقق اهداف مندرج در اساسنامه کانون، در زمینه برگزاری تورهای مسافرتی و هماهنگی با صندوق بازنشستگی و شرکت ایرانگردی وجهانگردی، تشکیل گردهمایی سالانه به منظور دیدار بازنشستگان و وظیفه بگیران با همدیگر، عقد قرارداد بیمه درمانی تکمیلی (دوم)، انجام امور رفاهی مانند تهیه و توزیع کارت استفاده از مجتمع‌های ورزشی، توزیع نوبت استفاده از مجتمع‌های رفاهی متعلق به سازمان در ایام نوروز و تابستان، پرداخت وام جزئی قرض‌الحسنه در موارد اضطراری، راهنمایی و کمک به اعضا در ارتباط با موارد حقوق و مزایا، بیمه درمانی تکمیلی، وام صندوق بازنشستگی و… همکاری با دیگر کانون‌های بازنشستگی در پیگیری امور مربوط به بازنشستگان در مراجع ذیصلاح و تشکیل جلسات در این زمینه، راه‌اندازی سایت کانون به منظور اطلاع‌رسانی و… فعالیت می‌نماید.

– با سپاس از حضورتان در این گفتگو مایلیم بدانیم کی به افتخار بازنشستگی نایل شده‌اید و پیش از آن در چه حوزه‌ای خدمت می‌کرده‌اید؟
من در پایان سال ۱۳۷۴ بازنشسته شدم و آخرین سمتم مسئولیت گروه بود. اکنون نیز افتخار خدمت در کانون بازنشستگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دارم.

– آیا پس از بازنشستگی با تجارب حاصل از شغل پیشینتان سرو کار داشته‌اید؟
پس از بازنشستگی در زمینه بودجه‌ریزی سازمان‌ها و شرکت‌ها فعال بوده‌ام و تجاربم کمابیش مورد استفاده مراکز مختلف قرار گرفته است.

– چگونه با کانون مرتبط شدید پس ازتغییراتی که در سال‌های ۸۳، ۸۲ در شکل و برنامه کانون انجام شد این‌جانب برای همکاری با کانون دعوت شدم و از آنجا که اساسنامه این کانون به نحوی بوده است که اعضا برای دو دوره باقی می‌ماندند به همین دلیل پس از پایان دومین دوره، مسئولیت‌ها به دیگر دوستان منتقل شد و در دوره جدید دوباره این جانب وارد هیئت مدیره شدم.

– چه تعداد عضو مشمول خدمات کانون می‌باشند؟
حدود ۲۹۰۰ نفر بازنشسته و وظیفه‌بگیر در این کانون عضویت دارند که عمدتاً در تهران مستقر می‌باشند و به دلیل آ ن‌که این کانون مربوط به بازنشستگان سازمان می‌باشد لذا بازنشستگان برنامه و بودجه استان‌ها در آن عضویت ندارند.

– چه برنامه‌هایی در اساسنامه شما تعریف و پیش‌بینی شده است؟
تلاش برای تأمین بخشی از نیازهای فرهنگی و علمی اعضا یکی از اهداف و برنامه‌های ما بوده است که در این راستا برنامه‌هایی مانند سفرهای گروهی و گردشگری توانسته تأمین کننده تعاملات فرهنگی همکاران باشد همچنین با راه اندازی پایگاه اینترنتی کانون با ارایه مقالات و پژوهش‌های همکاران و دیگر نخبگان و صاحب‌نظران باشگاه مجازی انتقال تجارب و اندیشه‌ها فراهم شده که در آینده این رویکرد از گسترش و عمق بیشتری برخوردار خواهد شد.
همچنین از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده ما در اساسنامه کمک به آگاهی همکاران از امور حقوقی و اداری خود بوده است که در این مسیر توانسته‌ایم پی‌گیر برخی از تسهیلات و حقوق همکاران خود باشیم کارهایی مانند ایجاد فرصت بیمه‌ای در قالب قرارداد بیمه مکمل اضافه بر بیمه طلایی یا بیمه سلامت با بیمه آتیه سازان را می‌توان از جمله گام‌هایی در جهت پیشبرد اهداف رفاهی دانست.

– بودجه و هزینه‌های شما چگونه تأمین می‌شود؟
بودجه ما از طریق حق عضویت اعضا تأمین می‌شود به همین دلیل این مبلغ نمی‌تواند همه اهداف ما را پوشش دهد در نتیجه در صورت تأمین کمک و مساعدت از طرف دستگاه اجرایی ذیربط می‌تواند کانون را در پیشبرد اهداف خود یاری نماید.
مساعدت‌های سازمانی تاکنون چگونه بوده است؟
برای مثال مدتی پیش از طریق سازمان کلاس‌های ویژه آموزش رایانه برای اعضا در نظر گرفته شد که امیدواریم این همکاری‌ها افزایش یابد. علاوه بر آن تأمین محل، هزینه آب، برق و تلفن ثابت، یک نفر پرسنل، نیروی خدماتی و قسمتی از ملزومات مصرفی کانون توسط سازمان تأمین می‌گردد که در این حد هم جای قدردانی دارد.

– دیدار امروز ما با شما مصادف با گردهمایی بازنشستگان کانون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در محل رستوران سازمان است. در این‌باره بیشتر بگویید.
همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید تعداد زیادی از همکاران ما اکنون در این محل گرد آمده‌اند و گروه گروه مشغول گپ و گفت هستند.حدود ?سال است که ما برنامه‌ای را تحت عنوان «گردهمایی دوستانه» اعضا سامان می‌دهیم تا دوستان قدیمی به دیدار هم نایل شوند و رابطه‌های به دست آمده در کوران تلاش و کار قطع نشود. این دیدارها کمک بزرگی به تقویت روحیه و انسجام اعضاست تا بخشی از مسائل و مشکلات خود را در میدان مشورت با دوستان دیرین به فرجام خوش برسانند. همچنین این دیدارها که در هر سال دو بار تکرار می‌شود منشأ ایده‌ها و نظرات جمعی است که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل کانون نیز باشد و البته تبلور یکی از همکاری‌های سازمان نیز می‌تواند محسوب شود.
بله این مکان را سازمان در اختیار همایش قرار داده و البته از مسئولین هم برای دیدار از بازنشستگان دعوت شده است که امیدواریم تا پایان مراسم این دیدار حضور یابند.

– آیا در جهت انتقال تجارب تا کنون موفق به ایجاد رابطه‌های ساماندهی شده با شاغلین سازمان متبوع خود شده‌اید؟
یک زمانی شاغلین برای نیل به افتخار بازنشستگی سوابق خود را گرد آوری می‌کردند و برای رسیدن به این درجه تلاش می‌نمودند اما اکنون این تلاش کمتر دیده می‌شود. به همین میزان ما انگیزه‌های قوی برای برقراری رابطه با بازنشستگان را در شاغلین کمتر می‌بینیم که گمان می‌کنم با بهبود بیشتر و تدبیرهای در حال مطالعه مسئولین، مقوله بازنشستگی بتواند به عنوان دوران فراغت و آسایش واقعی تلقی شده و نزدیک شدن به آن به جای ایجاد دغدغه حس خوشایند فراغت را احیا کند.

– شاید این نگاه به دوران بازنشستگی بیش از مسائل اداری، جنبه فرهنگی داشته باشد یعنی باید نسبت به نوع نگرش به بازنشستگی در جامعه، کاری فرهنگی کرد؟
همین‌طور است، ما باید بتوانیم بازنشستگی را نه‌تنها بخشی از یک پروسه زندگی بلکه به‌عنوان یک درجه و افتخار جا بیندازیم. یکی از کارهای مهم ما در کانون تکریم و تعظیم به بازنشستگان عزیز است. آنها در آمد و شدهای خود می‌توانند کمال احترام و یادآوری نقش آنان در پیشرفت کشورمان را که اکنون نسل‌های جدید از نتایج آن در حوزه‌های گوناگون پژوهشی، علمی و… بهره می‌برند، حس کنند.

– شما در پاسختان به سؤال قبلی به نقش بازنشستگان در پیشرفت کشور اشاره کردید. آیا آنان هنوز هم می‌توانند منشأ پیشرفت باشند؟
برای مثال بازنشستگان همین سازمان که شما اکنون در محل آن حضور دارید بهترین، بزرگترین و با کیفیت‌ترین محل مشاوره ایران است شما در هیچ جای دیگری با این حجم از کارشناسان و برنامه‌ریزان مجرب روبرو نمی‌شوید.کارشناسان زبده و کار آزمود? همدل با سیاست‌ها و اهداف سازمان‌ها چه در حوزه انرژی، چه در حوزه‌های آب، کشاورزی و… کسانی که حتی در مجلس شورای اسلامی از نظرات کارشناسان?شان برای تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها استفاده می‌شده است. کاری که مرکز پژوهش‌ها نیز الان انجام می‌دهد.خوب الان هم می‌شود از نظرات این افراد در حوزه‌های گوناگون بودجه‌ریزی، مطالعات و برنامه‌ریزی بهره گرفت. گاهی برخی از این بازنشستگان را به جلساتی معرفی کرده‌ایم که به‌محض ورود مورد توجه و تفقد قرار گرفته‌اند و به‌عنوان پیشکسوتان کار دیده و کارآزموده مورد تکریم قرار گرفته‌اند و نظراتشان فضای حرفه‌ای‌تری را فراهم کرده است.

– برای استفاده از این سرمایه‌های معنوی شما چه راهی را پیشنهاد می‌کنید؟
تنها راه باور و همراهی مسئولین این است که قبول کنند کانون بازنشستگان ما می‌تواند منشأ مشاوره‌های مفیدی در دسترسی به اهداف باشد و از توانایی و تجربه این گروه می‌توان در افزایش و تعمیق ایده‌ها و راهکارها و حتی اجرای برنامه‌ها استفاده کرد.

– آیا خود شما در قالب کانون امکان اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در جهت همکاری با برنامه‌های دیگر ملی را ندارید؟
ما به دلیل نداشتن منابع مالی به جز حق عضویت که تنها پاسخگوی هزینه‌های جاری ماست امکان دیگری نداریم البته به همین دلیل در گفتگو با مسئولین هستیم تا حمایت‌های خود را بیشتر از پیش افزایش دهند. خوب است یادآور شوم که اعضای ما در هیئت مدیره همگی افتخاری خدمت می‌کنند و هزینه‌ای برای کانون ندارند.

– در صورت اعلام نیاز یا همکاری سازمان‌ها و ادارات آیا شما الان اعضای خود را به نسبت توانایی‌ها و تخصص‌هایشان دسته‌بندی کرده‌اید تا به موقع و به تناسب معرفی شوند؟
در اوایل فرم‌هایی را در اختیار اعضا قرار دادیم تا این‌گونه نکات را بیان کنند اما استقبال چندانی نشد شاید به دلیل عدم توجیه یا اعتمادشان که این اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرد اما این نوع دسته‌بندی به صورت معمول در خارج از این جا به دلیل اجرای برخی پروژه‌ها انجام می‌شود که ما نیز از آن بهره می‌جوییم.

– توصیه شخص شما به دیگر بازنشستگانی که پای گفتگوی ما نشسته‌اند چیست؟
مهم‌ترین نکته‌ای که همواره باید در نظر داشت این است که ما بازنشستگان به دلیل قرار گرفتن در این موقعیت سنی باید به دقت مراقب سلامتی روح و روان خود باشیم و از سرعت روند روبه پیری بکاهیم. دستورات پزشکی را به خوبی رعایت کنیم و در ایجاد فضای شاد و امید بخش پیشگام باشیم و نکته دیگر این که در صورتی که شغل یا مشغولیت جدی و دایمی نداریم بنا به ذوق و علایقمان سرگرمی‌های آرامش بخشی را برای اوقات فراغت خود در نظر بگیریم.