دکتر علی ربیعی در هفتمین اجلاس مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد: تصویب طرح نظام یکپارچه رفاهی در دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تصویب نظام یکپارچه رفاهی در کمیسیون اجتماعی دولت گفت: براساس این طرح، خدمات رفاهی برابر و مؤثرتری به لایه‌های مختلف جامعه اعم از زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص و … ارائه خواهد شد.
دکتر علی ربیعی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که صبح امروز در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم در حوزه رفاه اجتماعی گام‌های مؤثری را برداریم، بایستی به لایه‌ها و دهک‌های پایینی جامعه توجه ویژه‌ای شود و به همین منظور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از چندی پیش تدوین طرح نظام یکپارچه رفاهی را پیگیری کرد.
وی تصریح کرد: طرح نظام یکپارچه رفاهی هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده است و براساس این طرح، خدمات به صورت برابر به آحاد مختلف جامعه اعم از زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص و… ارائه می‌شود.
وی گفت: ما در طرح اشاره شده بنا داریم از افرادی که در شرایط خاص قرار دارند حمایت بیشتری را انجام دهیم، ضمن اینکه تدوین طرح اشاره شده به عهده بنده بوده است.
دکتر ربیعی در خصوص هدف طرح نظام رفاه اجتماعی گفت: ایجاد مسکن اجتماعی و حمایتی یکی دیگر از سیاست‌های رفاهی دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود.
وی گفت: در این زمینه نیز بنا داریم فاصله صاحبخانه شدن را کاهش دهیم و به همین جهت طرح‌هایی را در دست برنامه‌ریزی قرار داده‌ایم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: منابع دولت‌ها در همه کشورها منابع محدودی است و باید کنترل هزینه داشته باشیم.
وی گفت: طی دو سال آینده ایجاد راه‌اندازی پایگاه رفاه ایرانیان در دستورکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به پوشش بیمه تکمیلی افراد کم‌توان در جامعه اشاره کرد و گفت: به طور قطع افرادی که در این بخش شناسایی می‌شوند، در طرح رفاه اجتماعی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در بدو ورود بنده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشکلات متعددی روبه‌رو بودیم، گفت: خوشبختانه در طی دو سال گذشته عقب‌ماندگی‌ها جبران شده است و شاهد هماهنگی بین سازمان‌های بیمه‌گر و برگزاری جلسات شورای عالی بیمه هستیم.
دکتر ربیعی با بیان اینکه امروزه دفترچه‌های بیمه‌ها ارزش پیدا کرده‌اند، گفت: با تلاش صورت‌گرفته توانسته‌ایم اقدامات خوبی را در این حوزه برداریم و هم‌اینک داروهای جدیدی تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته‌اند.
دکتر ربیعی در ادامه با بیان اینکه توزیع بسته‌های امنیت غذایی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد، گفت: ما آمادگی توزیع دومین مرحله از بسته‌های امنیت غذایی را در صورت تأمین اعتبار داریم.
وی همچنین به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این لایحه طی سه روز پیش توسط رئیس‌جمهور امضا و به مجلس ارسال خواهد شد که به شهادت معلولان، تحول اساسی در لایحه ایجاد شده است.
وی همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور به سعادت و پیشرفت برسد بایستی یک سیاست رفاهی منسجم داشته باشیم، گفت: در یکسال گذشته بیش از ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث نظام رفاهی ما اساساً به دنبال توانمندسازی افراد هستیم. و در این بین به دنبال ایجاد امنیت فردی، انسانی و اجتماعی که مهمترین راهکار توانمندسازی افراد است گام برمی‌داریم و بنا داریم فضای امنی را برای افراد فراهم کنیم.
وی گفت‌:نظام رفاهی ابعاد مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به مبارزه با فقر و عدم بیمه و دارو اشاره کرد و ما در ساختار رفاهی به دنبال تأمین تغذیه افراد، درمان،‌اشتغال، مسکن و سوادآموزی هستیم و این اصولی است که بایستی در ارتباط با نظام رفاهی مدنظر قرار گیرد و دولت تدبیر و امید این برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر ربیعی خاطر نشان کرد: ما در بحث بیمه و نگهداری مستقیم از افراد ناتوان نیز در بهزیستی گام‌هایی را برداشته‌ایم و در این مسیر به دنبال توانبخشی و توانمندسازی افراد هستیم که متاسفانه بعضا برخی ها توانبخشی را با توانمندسازی یکی می‌دانند اما توانبخشی جزئی از توانمندسازی است.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ما در بحث رفاه اجتماعی به دنبال برطرف کردن تهدیدهای غذایی، سوء تغذیه تامین مسکن اجتماعی و حمایتی هستیم و به همین جهت کمیته‌ ای در وزارت تعاون‌،کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است که بنا داریم برای ۴ گروه از جامعه مسکن حمایتی و اجتماعی بسازیم.
وی گفت:‌ در همین راستا وزارت راه و شهرسازی، زمین مناسب در اختیار ما قرار خواهد داد و ما نیز با تعامل ایجاد شده با بانک‌های عامل گام‌های مورد نیاز را برای تأمین مسکن بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی، مددجویان بهزیستی و افراد ناتوان انجام خواهیم داد.
دکتر ربیعی گفت: یکی دیگر از مباحثی که در وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود، آموزش فنی حرفه‌ای به افراد است که در این زمینه از ظرفیت سازمان فنی حرفه‌ای استفاده خواهیم کرد تا معلولان و افرادی که ناتوان هستند فرصت برابری را در بحث اشتغال و توانمندسازی داشته باشند.
وی در ادامه به نظام یکپارچه رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌ما در این بحث به دنبال تأمین شرایط اولیه زندگی و معیشت افراد ناتوان و کم‌درآمد هستیم.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به محدود بودن اعتبارات ما بایستی بتوانیم بهره‌وری را در کارها افزایش دهیم و به همین منظور وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی همکاری خود را با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها وظیفه خود می‌داند.
دکتر ربیعی گفت: ما در نظام بیمه‌ای مدافع حقوق بیماران هستیم و از طرف دیگر باید مخارج و هزینه‌های ما با منابع دولت سازگاری داشته باشد.
وی در ادامه این اجلاس با اشاره به اینکه طرح اجتماعی و طرح تحول سلامت یک پروژه بزرگ اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: این پروژه نیاز به مراقبت دارد.
وی در پایان از مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت درخواست کرد توجه ویژه‌ای را به ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و رسیدگی اسناد درمانی داشته باشند.