شاخص‌های اقتصادی شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری به سمت پیشرفت و تحول است

بسیاری از شرکت‌های واگذار شده به صندوق بازنشستگی کشوری بابت ردّ دیون دولت بوده‌اند که هر یک نیز با بدهی‌های سنگین روبرو بوده‌اند. با توجه به اصلاحات انجام شده در دوره مدیریت جدید صندوق شاخص‌های اقتصادی بنگاه‌ها به سمت پیشرفت و تحول است.
دکتر نرگس یزدانیان مدیرکل سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری در گفت وگویی با روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری و برنامه‌های آن حوزه جهت بهبود روند سرمایه‌گذاری‌ها و سودآوری آنها پرداخت واظهارداشت: بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های صندوق دربخش صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ۴۶درصد، صنایع فلزات اساسی و کانی‌های فلزی ۱۶درصد، بخش حمل و نقل و گردشگری ۱۱درصد، صنایع کشاورزی، غذایی و دارویی ۸ درصد و در سایر صنایع نیز۲۰درصد است که از این میان تعداد ۵۰درصد شرکت‌ها غیر بورسی، ۴۱درصد بورسی و ۹درصد فرا بورسی هستند.
یزدانیان علت اصلی بازدهی پایین سرمایه‌گذاری‌های صندوق را بدهی‌های سنگین شرکت‌های واگذار شده و نبود زیرساخت‌های لازم و همچنین پراکندگی حوزه فعالیت آن‌ها در حدود ۳۰ صنعت دانست و افزود: روند واگذاری‌ها بسیارکند و بعضا با مشکلات حقوقی فراوانی روبرو بوده است و در برخی موارد همچنان ادامه دارد. مدیرکل سرمایه گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری استراتژی حاکم بر صندوق در مدیریت قبلی و خروج از بنگاه داری، عدم نظارت و پیگیری مناسب مشکلات را موجب عدم بهره‌گیری کافی از سرمایه‌های صندوق دانست وتصریح کرد: علاوه بر این تورم، بحران‌های اقتصادی حاکم بر فضای کسب و کار و مشکلات ناشی از تحریم، تحمیل افراد غیرمتخصص برای پست‌های مدیریتی در بدنه صندوق و شرکت‌های تحت پوشش، تحمیل نیروی انسانی مازاد و ناکارآمد به شرکت‌ها و ساختار نامناسب حوزه اقتصادی صندوق که هیچ یک از چهار هلدینگ محدوده مشخصی ندارند از دیگر عواملی است که سبب کاهش سودآوری و حتی زیان شرکت‌ها شده است که خوشبختانه با اصلاحات مدیریت جدید صندوق شاخص‌های اقتصادی شرکت‌های صندوق به سمت پیشرفت و تحول است.
شایان ذکر است ۱۸۷ شرکت، زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستند که در قالب چهار هلدینگ سازمان‌دهی شده‌اند و بخش بزرگی از این شرکت‌ها در مالکیت مستقیم صندوق بازنشستگی کشوری است.

تهیه کننده: راحله شیخ