سفیران آلزایمر ایران، مصمم به پیشگیری و تشخیص زودهنگام

نخستین کارگاه آموزشی سفیران آلزایمر ایران با حضور داوطلبان و علاقه مندان به آموزش، پیشگیری و مقابله با بیماری آلزایمر به همت صندوق بازنشستگی کشوری و با همکاری انجمن آلزایمر ایران امروز درتهران برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران توجه به پیشگیری و درمان این بیماری را ضرورت برگزاری این کارگاه آموزشی دانست و گفت: با پیشگیری و یا تشخیص زودهنگام این بیماری معلولیت ناشی از آن تا ۵ سال به تعویق می افتد.
معصومه صالحی افزود: متأسفانه کشور ایران سومین کشور جهان است که رشد صعودی و فزاینده ای در این بیماری دارد و در این کارگاه می کوشیم با همکاری مدیریت های استانی صندوق بازنشستگی سراسرکشور سطح دانش جامعه را درباره این بیماری افزایش دهیم و با ارائه آموزش های لازم ، ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم که چنانچه کسانی در معرض این بیماری هستند تشخیص زودهنگام موجب درمان مؤثر و به عقب افتادن مشکلات ناشی از بیماری آلزایمرشود.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: طبق گزارش های جهانی بیش از ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند که متأسفانه ابتلا به این بیماری رو به افزایش است به گونه ای که در سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۱۳۲ میلیون نفرخواهد رسید. با این سطح شیوع وقت آن رسیده که بیماری آلزایمر در ردیف بیماریهای بهداشت جهانی قرار گیرد زیرا زمانی برای از دست دادن نداریم.
صالحی تصریح کرد:هزینه های درمان و نگهداری بیماران آلزایمر در ایران بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون تومان در ماه برآورد شده، بنابراین اگر اکنون به فکر پیشگیری باشیم علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، موجب کاهش بعد اجتماعی و بهداشت روانی خانواده خواهیم بود. همچنین موجب کاهش بیماری هایی است که گریبانگیر مراقبت کنندگان این بیماران است.
صالحی تعداد بیمارانی که تاکنون توسط انجمن آلزایمر ایران پذیرفته شده اند را بیش از ۵ هزار نفر ذکر کرد و گفت: حدود ۱۰۰۰ نفر در تهران و حدود ۲۰۰۰ نفر در سایر استان های کشور تحت پوشش پیشگیری هستند. وی افزود:حدود ۳۰۰ نفر داوطلبانه دراین انجمن فعالیت و به بیماران خدمات دهی می کنند.آموزشهای ارائه شده توسط انجمن آلزایمر ایران به صورت همگانی است.
در افتتاحیه کارگاه آموزشی سفیران آلزایمر محمد رضاترابی ، معاون اداری ومالی صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: از مجموع کل بازنشستگان صندوق ۵۶۵ هزار نفر بالای ۶۰ سال سن دارند که در این میان ۱۵۲ هزار نفر از بازنشستگان صندوق در تهران زندگی می کنند.
وی افزود: با توجه به این که همواره پیشگیری مقدم بر درمان است و هزینه کمتری دارد؛ این مسأله مدیران صندوق را برآن داشت تا آموزش هایی را برای پیشگیری و درمان بیماری های صعب العلاج برگزارکند.
ترابی گفت: امیدواریم با آموزش هایی که در این کارگاه ارائه می شود بتوانیم از خدمات انجمن آلزایمر ایران در سراسرکشور بهره مند شویم و با معرفی افراد علاقه مند به آموزش برای جلوگیری و مبارزه با بیماری آلزایمر قدم های مثبتی برداشته شود.
در روز نخست این نشست کارشناسان و استادان این کارگاه به موضوعاتی همچون ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی سفیران آلزایمر، آشنایی با تغییرات جسمی در دوران سالمندی، آشنایی بادمانس و بیماری، بررسی مسائل روانشناختی، تکنیک‌های پاسخ‌دهی و کاهش اضطراب در افراد مبتلا و شرح عوامل خطر و راهکارهای پیشگیری پرداختند.
همچنین آشنایی با مسائل روانی، اجتماعی در دوران سالمندی، اختلالات روانی رفتاری و شیوه‌های برقراری ارتباط با بیماران، افسردگی در سالمندان و راهکارهای بهبودی آن و تشخیص و درمان بیماری آلزایمر و داروهای رایج در روز دوم این کارگاه آموزشی، مورد بحث و بررسی قرار خواهدگرفت.