شناخت جامعه از بیماری آلزایمر کافی نیست

مشکلی که ما امروز در جامعه داریم نبود شناخت کافی از بیماری آلزایمر است. هرچه برنامه‌های آموزشی برای بیماران آلزایمر بیشتر شود ، به سود جامعه خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری ؛ اعظم میرحاج ، مدیرآموزش انجمن آلزایمر ایران ، با بیان این مطلب درباره حضور داوطلبانی از قشر بازنشسته درکارگاه آموزشی آلزایمرگفت: یکی از مزیت‌های حضور بازنشستگان در این برنامه این است که هریک از شرکت کنندگان این کارگاه که به استان‌های خود باز می گردند با تعداد زیادی از اعضای صندوق وکانون‌های بازنشستگی درارتباط هستند، ما امیدواریم با استمرار این برنامه‌ها اطلاعات مطلوبی درباره این بیماری و پیشگیری از آن به استان‌ها منتقل شود.
میرحاج ، یکی از نیازهای اولیه مراجعه کنندگان را مشاوره دانست و گفت : افرادی که شک یا مشکلی در خود می‌بینند ، در بخش مشاوره تست می‌دهند و اگر مشکوک باشند به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند که بعد از آن تشکیل پرونده و روند درمان آغاز می‌شود.
وی با اشاره به خدمات مراقبتی و نگهداری روزانه بیماران آلزایمر گفت: یک تیم درمانی شامل پزشک ، پرستار، کاردرمانگر و روانشناس در انجمن کارهایی را برای بیماران انجام می‌دهند که روند بیماری را کندتر می کند.
مدیرآموزش انجمن آلزایمرگفت: هنگامی که خانواده بیمار متوجه بیماری آلزایمر می‌شوند نمی‌دانند دراین باره چه کاری انجام دهند و مشکلات متعددی بوجود می آید و ما با آموزش ویژه مراقبین این مشکلات را تا حد امکان کاهش می دهیم.
میرحاج با اشاره برگزاری دوره‌های گروه های حمایتی گفت: افراد با ثبت نام رایگان می توانند ازاین کلاس‌ها استفاده نمایند. بخش حمایتی ما از کمک‌های مردمی برخوردارست.
وی افزود: بیمارانی که واقعا در مضیقه هستند بنا به صلاح‌دید به آنها ویلچر، تشک مواج و خدمات دیگر ارایه می‌دهیم. پذیرش ما برای عموم آزاد است و همه می‌توانند به انجمن مراجعه و خدمات دریافت کنند.

مدیرآموزش انجمن آلزایمر ایران عنوان کرد: انجمن با مراکز پیشگیری، درمان، آموزش و پژوهش درعرصه بین‌المللی روابط دائمی دارد و آخرین اطلاعات و دستاوردهایی که در زمینه‌های مراقبتی و دارویی در کل جهان اتفاق می‌افتد را در اختیارکارشناسان و متخصصان خود قرار می‌دهد.
وی در ارتباط با شعبه‌های این انجمن گفت: ما در استان‌ها شعبه نداریم اما اعلام کرده‌ایم ، اگر علاقه‌مندانی هستند که می‌خواهند بیایند و این کار را انجام بدهند می‌توانیم با آنها تفاهم نامه بنویسیم تا کارهایی که ما در مرکز انجام می‌دهیم را آنها در شهرستان‌ها انجام دهند.
وی در مورد طرح “حساس” گفت: “حساس” مخفف «حفظ سلامت افراد سالمند» است، طرحی است که ۱۰ سال است در حال اجراست.
وی افزود: این طرح با توجه به تحقیقات مختلفی که انجام شده برای پیشگیری کمک کننده است. در این طرح زمانی که افراد سالمند در معرض خطر مراجعه می‌کنند برای آنها تشکیل پرونده می‌شود از لحاظ جسمی و روانی و ذهنی مورد چکاپ قرار می‌گیرند و برنامه‌های خاص آموزشی و توانمند سازی برای آنها تدارک دیده می‌شود که هم در جهت حفظ سلامت و هم برای پیشگیری مراجعه کنندگان است.
کارگاه آموزشی سفیران آلزایمر ایران که به همت صندوق بازنشستگی کشوری و با همکاری انجمن آلزایمرایران به مدت دو روز برپا شد با هدف آموزش به داوطلبان و علاقه‌مندان آموزش پیشگیری و مقابله با بیماری آلزایمر بود.