پایان روزهای سخت

* دکتر محمود اسلامیان

روزهای سخت و دشوار با اجرای برجام به پایان می رسد. باردیگر تاریخ تکرار می شود. این روزها برای ایرانیان پرخاطره خواهد شد و دیپلمات های کهنه کار دولت تدبیر و امید این روزها را برای ایران و ایرانی ماندگار خواهند کرد. دکتر روحانی و دیپلمات های کهنه کار خدا قوت.
روزهای زیادی نمانده تا دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران هزارمین روز حضور موثرش را در عرصه قوه ی مجریه پشت سر نهد. روزهایی که از یک سو می بایست با اقتصاد بیمار کشور دست و پنجه نرم می کرد و در سوی دیگر چالش های بین المللی را به سامان می رساند. سایر چالش های داخلی و سخنان منتقدان نیز نمک و چاشنی هر روزه عملکرد دولت یازدهم بوده و هست.
هزار روزی که میراث نامبارکش از گذشته بدهی انباشته دولت‌های نهم و دهم و کاهش بی سابقه ی بهای نفت بود. دو تنگنایی که بر خلاف پیش بینی کژاندیشان و بدخواهان موجب خشک شدن این درخت اصیل و تنومند نشد.
شایسته بود انگیزه های اقتصادی و سیاسی دولت گذشته هزینه‌های چند میلیارد دلاری را به کشور تحمیل نمی کرد و مسیر دیگری را می‌پیمود. دست کم از تجربه‌ی سترگ و بی‌بدیل چند هزار سال قبل پیامبری همچون حضرت یوسف (ع) که روزگاری برمسند صدارت و وزارت بود و مردم زمان خود را از آسیب جدی قحطی و گرسنگی نجات داد، الگوی برداری می شد و بخشی چشمگیر از درآمد ۸۰۰ میلیارد دلاری ایام حاکمیت دولت های نهم و دهم ذخیره می شد.
از سویی دیگر اگر نمایندگان محترم مجلس که همچون امروز دغدغه ملی دارند از دولت وقت درباره درآمد۱۲۰ میلیارد دلار حاصل از فروش نفت توضیحات کافی می خواستند اگر آن درآمدها ذخیره می شد
امروز دولت یازدهم با انبوهی از مشکلات اقتصادی مواجه نبود.
امروز اکثر کشورهای نفت خیز بیش از پیش به فکر اندوخته و ذخیره بخشی از فروش نفت شان هستند. دولت گذشته به درآمدهای نفتی چگونه می‌نگریست که حال روز مردم و اقتصاد را به اینجا کشاند؟آیا براستی نفت را منبعی برای ثروت زاینده و ماندگار و سهمی برای نسل‌های آینده نمی‌دید؟!
به نمایندگی از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته خدوم و ارجمند که در دولت گذشته به علت اجرایی نشدن ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری قدرت خریدشان به میزان ۶۷درصد از دست رفته است از دولت دکتر روحانی ریاست محترم جمهور تقدیر و سپاس دارم که به رغم کسری بودجه ۲۵۰۰میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی تا این لحظه اجازه ندادند نقصانی در پرداخت حقوق مستمری بازنشستگان ایجاد شود و به موقع در پرداخت آن همت داشته‌اند.
در همین حال نیز با دستور ایشان کمیته‌ای مسئول ارائه راهکاری برای حل معضل بازنشستگان شده است و با تاکید ایشان سقف حداقل حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور در سال ۱۳۹۵ اصلاح شد.

* یادداشت مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در روزنامه ایران ، دوشنبه ۲۸ دیماه ۱۳۹۴