ورزش برای بازنشستگان زمینه ساز سلامت و شادابی است

مشاور وزیر آموزش و پرورش، فعالیت های فیزیکی و ورزشی را برای تک تک افراد جامعه به ویژه قشر بازنشسته زمینه ساز سلامت و شادابی دانست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر احمد صافی در آیین اختتامیه دومین جشنواره ورزشی بازنشستگان که امروز (چهارشنبه) در سالن فدراسیون تنیس روی میز جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: فعالیت های فیزیکی و ورزش برای همه افراد جامعه به ویژه برای بازنشستگان ضروری است و انجام این فعالیت ها زمینه ساز سلامتی آن ها است.
صافی با تقدیر از همه دست اندرکاران اجرای دومین جشنواره ورزشی بازنشستگان، اظهار داشت: باید به همه کسانی که به سلامت جسم اهمیت می دهند آفرین گفت. خادم بازنشستگان عزیز بودن افتخاری است که امروز نصیب مسوولان صندوق بازنشستگی شده است و باید از این بابت خوشحال باشند.
وی همچنین افزود: امروز نسبت به دو نعمت مهم باید خداوند را شاکر باشیم؛ یکی سلامتی که بسیار مهم است و خداوند بزرگترین نعمتی که به انسان داده، سلامتی است و دوم امنیت، که خوشبختانه، کشورمان و مردم عزیزمان،از هردو نعمت برخوردار هستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعریف جهانی سلامت، گفت: سازمان جهانی بهداشت در تعریف جدید خود، سلامت را شامل چهار نوع سلامتِ جسم، روان، سلامت اجتماعی و در نهایت معنوی و ارتباط با خداوند می داند که مقدمه همه این ها همان سلامت جسم است و آفرین بر هر کسی که به دنبال سلامت جسمی است.
عباس رشیدی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری، نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به درخواست و اعلام نیاز بازنشستگان ارجمند به انجام فعالیت های ورزشی بازنشستگان، گفت: زمانیکه نظر و درخواست تعدادی از بازنشستگان به مدیرعامل صندوق ارائه شد، با استقبال و حمایت ویژه ایشان روبرو شد که در نهایت، این جشنواره ورزشی نیز با تلاش صندوق بازنشستگی و مشارکت بسیار خوب بازنشستگان برگزار شده است.
رشیدی جایگاه ورزش در جامعه به خصوص برای قشر بازنشسته را مهم خواند و افزود: صندوق بازنشستگی اعتقاد و نظر ویژه ای نسبت به سلامت و شادابی بازنشستگان دارد و در این زمینه برنامه های مختلفی از جمله بیمه درمان تکمیلی و اجرای مسابقات ورزشی را در دستور کار قرار داده است. سلامت بازنشستگان که به نشاط اجتماعی کمک می کند اهمیت بسیاری دارد و یک امر بدیهی است. هرچه نشاط بین بازنشستگان بیشتر شود بدنه جوان و فعال جامعه نیز از این روحیه الگو می گیرند.
مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی با تاکید بر اینکه کودکان توجه ویژه ای به سالمندان دارند و باید از این فرصت استفاده کرد، گفت: پدربزرگ ها باید الگویی برای نوه هایشان باشند، چراکه علاقه و عشق متقابلی بین این دو وجود دارد و آن چیزی که پدربزرگ به نوه خردسالش آموزش می دهد به راحتی پذیرفته می شود و چه بهتر که این آموزش و الگوگیری در زمینه ورزش و انجام بازی های مختلف باشد که نیاز کودکان امروز جامعه ما است.
نایب رئیس فدارسیون پزشکی کشورمان نیز در این آیین، با تاکید بر ضرورت معاینات پزشکی و برنامه های غربالگری در دوران بازنشستگی به خصوص پیش از انجام فعالیت های ورزشی، گفت: بازنشستگان باید پیش از پرداختن به فعالیت های ورزشی، به پرشک مراجعه کنند تا ضمن انجام معاینات لازم، دستور العمل و نوع فعالیت های ورزشی را برایشان مشخص کنند.
دکتر لاله حاکمی، همچنین اضافه کرد: ممکن است پس از انجام معاینه پزشکی نوع فعالیت ورزشی بازنشسته عزیز تغییر کند و این کار برای تامین ایمنی و سلامتی فرد است. در واقع هر فردِ سالمند، یک نسخه ویژه برای خودش جهت انجام حرکات فیزیکی و ورزشی دارد.
وی شعار فدراسیون پزشکی را «پشتیبانی از ورزش قهرمانی و ورزش های همگانی» عنوان کرد و گفت: فدراسیون پزشکی آماده خدمت به بازنشستگان ارجمند است و باید از موقعیت و فضایی که این فدارسیون برای خدمت رسانی به این قشر فرهیخته فراهم کرده، استفاده شود.
حاکمی با ابراز خرسندی از اهمیت به ورزش بازنشستگان نزد مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری، تصریح کرد: مساله اینجاست که ورزش برای همه مردم از کودکی تا سالمندی توصیه می شود و باید در هر سنی مورد توجه قرار گیرد. دو نوع سن تقویمی و سن بیولوژیک وجود دارد و افرادی که به ورزش و انجام حرکت های فیزیکی می پردازند سن بیولوژیکی کمتری نسبت به سن تقویمی خواهند داشت و جوان تر می مانند. بنابراین، خداوند، آن اکسیر جوانی که همه به دنبال آن هستند را به رایگان در اختیار ما قرار داده و باید از آن نهایت استفاده را ببریم.
به گفته وی، ورزش نه تنها اتلاف وقت برای بازنشستگان محسوب نمی شود بلکه می تواند هم وقت ساز و هم پول ساز باشد، چراکه دچار شدن به انواع بیماری های جسمی و روحی نیازمند هزینه بسیار برای درمان است که ورزش کردن بدون هرگونه هزینه ای می تواند به سلامتی فرد کمک کند و از هزینه پولی و تلف شدن وقت افراد پیشگیری می کند.
ابراهیم بیاتانی، مسوول برگزاری این مسابقات نیز با بیان اینکه ۸۱۱ نفر در دومین جشنواره ورزشی بازنشستگان شرکت کردند، اظهار داشت: از این تعداد، ۲۸۳ نفر در رشته تنیس روی میز،۲۰۹ نفر در تیراندازی، ۱۹۵ نفر در رشته دارت و ۶۵ نفر نیز در شطرنج شرکت کردند که در هر رشته ورزشی سه نفر بازنشسته آقا و سه نفر بازنشسته خانم حائز رتبه های برتر شدند.
وی با قدردانی از مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: دومین جشنواره ورزشی بازنشستگان، با حضور پرشور و بی سابقه بازنشستگان ارجمند مواجه شد که برگزارکنندگان را به اجرای دوباره این مسابقات در زمان های کوتاه تر ترغیب کرد.