بهبود شرایط مالی بازنشستگان؛ اولویت طرح های بازنشستگیِ خصوصی در کشور روسیه

پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که ارتباط مستقیم و معناداری بین شرایط مالی و برنامه ریزی مناسب برای سپری کردن دوران بازنشستگی در کشور روسیه وجود دارد، به همین دلیل طرح های بازنشستگی خصوصی در این کشور به دنبال بهبود شرایط مالی ذی نفعان خود هستند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روسیه کشوری به نسبت قدیمی است که با نابرابری های منطقه ای بزرگ مواجه شده و به سرعت درحال پیرشدن است. از آنجایی که این کشور، مقررات گسترده ای درخصوص بازنشستگی عمومی دارد، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که وضعیت مالی بازنشستگان ارتباط تنگاتنگی با برنامه ریزی برای سپری کردن مطلوب این دوران دارد.
ازاین رو، همواره سرمایه گذارانِ طرح های بازنشستگی خصوصی در روسیه تلاش می کنند تا ضمن گسترش استفاده از چنین طرح هایی، به بهبود وضعیت مالی بازنشستگان و ذی نفعان خود کمک کنند.
سن بسیار پایین بازنشستگی که برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است و اجرای برنامه ‏های بازنشستگی خاص برای گروه های خاص که در سال ۲۰۰۰ میلادی تقریباً یک سوم از کل جمعیت بازنشستگان روسیه را به خود اختصاص داده از جمله ویژگی های عمده سیستم بازنشستگی عمومی در کشور روسیه است که شرایط سخاوتمندانه بازنشستگی را برای این قشر فراهم کرده است.
اما در یک دهه گذشته، به دلیل کاهش نرخ تولد و افزایش نرخ مرگ و میر و همچنین بازنشستگی پیش از موعد به دلایل خصوصی سازی، افراد سالمند و میانسال به طور نامتناسبی رشد کرده اند. به گونه ای که در سال ۲۰۰۵ میلادی، درصد افراد مسن یعنی افراد بالای ۶۵ سال به ۱۳.۸ درصد و درصد افراد بالای ۶۰ سال به ۱۷.۱ درصد رسیده است.
همچنین وزیر اقتصاد روسیه اخیراً اعلام کرده که افزایش سن بازنشستگی زنان و مردان به ترتیب به ۶۳ و ۶۵ سال خواهدرسید و این اقدامی ضروری محسوب می‌شود. این اقدام نه تنها به منظور تعادل در نظام حقوق بازنشستگان، بلکه در جهت افزایش دوره زندگی موثر بازنشستگانِ آینده و در راستای کاهش کمبود نیروی کار ضروری است.

تهیه: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
ترجمه: فریبا بهزاد