افزایش امید به زندگی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی

در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) با افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی نیز افزایش می یابد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، میزان امید به زندگی و طول عمر در سراسر جهان نسبت به گذشته افزایش یافته است و مردان و زنان کشورهای ایسلند، ژاپن، اسپانیا، سوئیس، سنگاپور و ایتالیا بالاترین میزان امید به زندگی را به خود اختصاص داده اند.
گزارش های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش بینی می کند که امید به زندگی در ابتدای تولد، در کشورهای عضو این سازمان، در طول ۵۰ سال آتی بیش از هفت سال افزایش یابد.
از سوی دیگر در بسیاری ازکشورهای OECD، سن بازنشستگی برای دریافت مزایای کامل بازنشستگی ۶۵ سال است. امروزه از ۳۴ کشور عضو، ۲۸ کشور سن بازنشستگی خود را افزایش داده اند. به طوری که در ۱۴ کشور عضو OECD، سن بازنشستگی بین ۶۷ تا ۶۹ سال است که انتظار می رود این افزایش سن بازنشستگی، امید به زندگی را در شش کشور برای مردان و در ۱۰ کشور برای زنان بهبود بخشد. این درحالی است که دولت ها، همواره باید ارتباط تنگاتنگی بین سن بازنشستگی با امید به زندگی درنظر گیرند.
پژوهش های صورت گرفته در زمینه بازنشستگی خصوصی در کشورهایی نظیر ایتالیا و دانمارک می تواند به کشورهایی که در پی اصلاح نظام های بازنشستگی خود هستند و تمایل دارند برای تأمین درآمدکافی در دوران بازنشستگی افراد، بازنشستگی خصوصی ایجاد نمایند، کمک شایانی می نماید. همچنین اصلاحات مالیاتی نیز برای تشویق مردم به پس اندازهای بازنشستگی خصوصی امری حیاتی است.
در این نظام ها حق بیمه پرداختی باید به گونه ای انجام شود که شخص از درآمد کافی دوران بازنشستگی خود اطمینان داشته باشد. درحالی است که کشورهایی همچون مکزیک و نیوزیلند نرخ حق بیمه بسیار ناچیزی دارند و این مقدار رقمی در حدود ۳ تا ۶.۵ درصد است، در همین حال کشور استرالیا به افزایش میزان سهم پرداختی حق بیمه از ۹ درصد به ۱۲ درصد معتقد است.
میانگین امید به زندگی نیز در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۱۳ معادل ۸۰.۵ سال بوده که افزایشی بیش از ۱۰ سال را نسبت به دهه ۱۹۷۰ نشان می‌دهد. از سوی دیگر، این گزارش نشان می دهد که همچنان فاصله‌ای میان امید به زندگی در زنان، که طول عمر بیشتری دارند و مردان وجود دارد، اما این فاصله از هفت سال به پنج سال کاهش یافته است.
ژاپن با میانگین امید به زندگی ۸۳.۴ سال به همراه سوئیس و اسپانیا در رأس نمودار امید به زندگی در سال ۲۰۱۳ قرار گرفتند و به دنبال آن‌ها کشورهای ایتالیا، فرانسه، استرالیا قرار دارند.
در مقابل، در انتهای فهرست ۳۴ کشور عضو OECD از نظر امید به زندگی، کشورهای اسلوواکی، مجارستان و مکزیک قرار داشتند که میزان امید به زندگی در هنگام تولد در مکزیک نسبت به کشورهای بالای جدول، ۹ سال کمتر است.

ترجمه: فریبا بهزاد