عزم جدی صندوق بازنشستگی کشوری برای نقش آفرینی در بازار سرمایه ایران

صندوق بازنشستگی کشوری با شش هلدینگ تخصصی و مجموعه شرکت های تحت پوشش خود، عزم جدی برای نقش آفرینی و حضور پرقدرت در بازار سرمایه ایران را دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علیرضا برادران مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و مدیر هلدینگ انرژی این صندوق، در بازدید از نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه تاکید کرد: حضور پرقدرت صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه، نشان از عزم راسخ سیاست گذاران و مدیران صندوق برای حضور جدی و پررنگی در بازار سرمایه است که امسال در فضای خوب و با اقتدار خوبی اتفاق افتاده است.
وی ضمن قدردانی از فضای مناسب ایجاد شده در نمایشگاه بین المللی امسال گفت: صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به ماموریت و دارایی هایی که دارد و با توجه به این نکته که ۳۰ درصد از دارایی صندوق های بازنشستگی باید دارایی های مولد و نقد شونده باشد، حضور پررنگ در بازار سرمایه در سال جاری که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است، می تواند نویدبخش آینده مطلوب تر برای بازنشستگان کشوری با شعار تولید ثروت بین نسلی، آتیه ساز و تامین کننده آینده بازنشستگان باشد.
برادران با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته مقرر شده تا هلدینگ های صندوق بازنشستگی کشوری به شکل تخصص محور و متمرکز دارایی های صندوق را هدایت کنند، گفت: این برای نخستین بار از سال ۱۳۵۴ تا به امروز است که این سیاست اجرایی می شود. بنابراین و در این راستا، شش هلدینگ تخصصی درست شده است.
وی با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی ۵۵ درصد از دارایی های صندوق بازنشستگی را دارد و تقریباً همه این دارایی ها در بورس قرار دارد گفت: این شرکت حدود ۱۹ سال است در بازار بورس فعالیت دارد. شفافیت اطلاعاتی در این شرکت بسیار بالا است و جزء رتبه های بسیار خوب از نظر ارائه اطلاعات شفاف به بازار محسوب می شود. همچنین این شرکت در رتبه بندی سالانه سازمان مدیریت صنعتی جایگاه بسیار مطلوبی دارد.
برادران با بیان اینکه بخش اعظم پورتفولیوی شرکت سرمایه گذاری صندوق در بخش نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی و همچنین صنعت نیروگاهی است، تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی مذاکره ای با بورس استانبول انجام شده است. با توجه به اینکه بورس استانبول علاقه بسیار زیادی برای وارد کردن شرکت های پتروشیمی کشورمان در این بازار دارد، در صورت عملی شدن این کار، عواید بسیار خوبی برای صنعت کشور به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه متوسط نرخ بازدهی سود بورس کشور پایین است، صنایع موجود به ویژه صنایع پتروشیمی می توانند سهام خود را در جهت افزایش رشد و بازدهی در بازارهای بین المللی عرضه نمایند. بنابراین با ترغیب خریداران و سرمایه گذاران خارجی منابع مالی جدیدی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، با اشاره به جایگاه ویژه صنعت در دنیا گفت: این صنایع می توانند با ورود به بازارهای جهانی ثروت بیشتری بدست آورند، ضمن اینکه سرمایه خارجی مناسبی نیز به این ترتیب، وارد کشور خواهد شد.
برادران یکی از اولویت های هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشور را ورود تمام شرکت های غیربورسی در بازار سرمایه عنوان و تاکید کرد: این کار مزیت های بسیار زیادی برای صندوق دارد. سال گذشته موفق شدیم تا سهام مدیریتی پروپیلین جم را از بانک ملی خریداری کرده و مدیریت این شرکت را با ۷۴ درصد سهام آن، در اختیار بگیریم.
وی از تلاش برای حضور شرکت پروپیلن جم در بازار فرابورس و پس از آن در بورس خبر داد و گفت: سال گذشته پتروشیمی جم از بازار فرابورس وارد بازار بورس شد.
برادران با اشاره به اینکه ایران کشوری بانک محور است، گفت: در این شرایط هرچه قدر از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده شود و به سمت کشوری با محوریت بازار سرمایه حرکت شود، در نهایت، توفیقات بیشتری نصیب صنایع کشور به خصوص شرکت های حوزه تامین مالی خواهد شد.
وی همچنین گفت: یک پتاسیل بسیار خوب دیگر اوراق بدهی است که اگر بتوان این اوراق و ابزار مالی را توسعه داد به طور قطع صنایع ما می توانند از حالت رکود و کندی عمل خارج شده و منابع مالی بسیار خوب را با قیمت های ارزان و مناسب کسب نمایند.
برادران درباره برنامه های شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ انرژی نیز اظهار داشت: هدف اصلی در سال جاری ورود مجموعه پروپیلن جم به فرابورس و در نهایت بازار بورس است. همچنین امسال پتروشیمی مسجد سلیمان خریداری شده که تلاش می شود تا در آینده نزدیک این شرکت نیز وارد بازار بورس شود.