صنعتی برای رقابت و مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا

صنعتی برای رقابت و مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا

منوچهر صالحی کوپایی/ مدیرعامل گروه صنعتی ملی

کفش ملی به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای و تخصصی کفش در ایران و غرب آسیا، توانسته است حدود ۶۶.۵ درصد از جمعیت کشور یعنی ۴۹ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۸۳۴ نفر به طور مستقیم تحت پوشش خود قرار دهد. کفش ملی با فروش متوسط سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار جفت کفش سالانه پذیرای ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه‌کننده است در سطح فروشگاه های زنجیره ای خود است و بر همین اساس مسوولیت سنگین تامین کفش باکیفیت و ایرانی را بر عهده دارد.
گروه صنعتی ملی و به تبع آن «کفش ملی» در سال های اخیر با حضور گسترده و پرقدرت خود و با حمایت از تولید ملی و همچنین اجرای فرامین اندیشمندانه مقام معظم رهبری تلاش کرده تا در راستای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گام های محکم و استواری بردارد.
نخستین گام کفش ملی عمل در قالب اجرای طرح های پدافند غیرعامل و مقابله با فشارهای دشمنان خارجی است که با تأمین کفش مطلوب و ایرانی و مدیریت نیاز کفش در داخل کشور در شرایط سخت و بحرانی اجرایی شده است. تأمین و مدیریت نیاز کفش کشور در ۸ سال دفاع مقدس و همچنین مدیریت بازار و صنعت کفش در دوران تحریم‌های ناجوانمردانه برگ زرینی از عملکرد روشن و مثبت کفش ملی در همین زمینه است.
دومین گام، حفظ نظم و ثبات بازار کفش کشور و خنثی سازی ترفندهای سودجویان داخلی و خارجی است. تغییر و تحولات کلان سیاسی و اقتصادی نوسانات بسیاری در بازار مصرفی ایران ایجاد کرده و این امر در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، زمینه را برای فروشندگان فرصت‌طلب فراهم نموده است تا با احتکار و ترفندهای غیرمولد و غیراخلاقی، به سودهای خارج از بازار و ارزش اقتصادی دست یابند اما کفش ملی با حضور فعال در سراسر ایران و مدیریت مناسب عرضه و تقاضا در بازار و انجام برنامه‌ریزی‌های بلندمدت عملاً چنین ترفندهایی را در بازار کفش ایران خنثی کرده است.
کفش ملی در گام بعدی، به عنوان پیش‌آهنگ تولید و حمایت از کار و سرمایه‌ داخلی و تحقق‌بخشی به سیاست‌های کلان کشور از جمله سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری و اقدام عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی، اقدامات ارزشمندی انجام داده است. فراهم کردن شرایط مناسب برای عرضه سالانه حدود چهار میلیون جفت کفش که ۱۰۰ درصد آن ها از شرکت‌های داخلی تأمین شده‌اند، در همین راستا، نقش برجسته و کلانی در حمایت و تقویت صنعت کفش و ۱۵ صنعت پشتیبان کفش داخلی ایفا کرده است.
از سوی دیگر، حمایت از فرهنگ و ارزش‌های ایرانی – اسلامی از دیگر اقداماتی است که کفش ملی به آن اهتمام ویژه ای داشته است. این گروه، با گزینش هدفمند محصولات تولیدی ضمن احترام به خواسته‌های مشتریان و مُدهای جدید مصرفی، پاسداری از ارزش‌ها و مبانی اسلامی و ایرانی را همواره سرلوحه کار خود قرار داده و به آن توجه جدی داشته است. یکی از گام های اساسی و محکم کفش ملی نقش آن در مبارزه با قاچاق کفش و واردات بیش از حد آن به کشور بوده است. کفش ملی با تمرکز صرف بر تولیدات داخلی و ارزیابی فرایندهای تولید کالاهای گزینش شده و با اتخاذ سیاست های پیشگیرانه نسبت به جلوگیری از ورود محصولات قاچاق و وارداتی به فروشگاه کفش ملی بهترین استراتژی مبارزه با قاچاق و حتی کاهش عرضه محصولات وارداتی را عملیاتی کرده است.
همچنین در سال های اخیر، کمک به رقابت مولد و سازنده و توانمندسازی بنگاه‌های متوسط در دستور کار کفش ملی قرار گرفته است. در این زمینه نیز، کفش ملی، در کنار هدایت و نظارت بر بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچک تولیدی (SME)، زمینه لازم برای توانمندسازی شرکت‌هایی را فراهم کرده است که دانش و توانایی تولیدی بالایی داشته اما به دلیل انحصار «بنکداران سنتی بازار» توان عرضه محصولات خود را ندارند. بنابراین، با اجرای سیاست هایی، اکنون هر تولیدکننده کفش جدا از ارتباطات شخصی و سازمانی می‌تواند با پیشنهاد محصولات تولیدی خود به کمیته ارزیابی کفش ملی و اخذ نمره قبولی از آزمون‌های کیفی ملی، محصولات خود را از طریق شبکه وسیع و گسترده‌ کفش ملی عرضه نماید که این امر رقابت منصفانه در بازار کفش را نیز در پی داشته است.
اما اکنون کفش ملی، هدایت و رهبری صنعت کفش را در داخل ایران عملاً بر عهده گرفته است. از یک سو، ارزیابی تخصصی و عرضه محصولاتی مطابق با اندام و فرم پای ایرانیان و نیز متناسب با وضعیت اقتصادی خانوارها، و از سوی دیگر، با سیاست‌گذاری و الزام تولیدکنندگان به بهبود مستمر کیفیت محصولات‌شان، کفش ملی نقش پررنگی در رقابت با برندهای معتبر جهانی ایفا کرده است. لازم به ذکر است که یکی از معیارهای پذیرش محصولات، اطمینان از کاربرد پوست و چرم حیوانات حلال گوشت در ساخت محصولات است که مورد توجه جدی قرار دارد. همچنین فراهم کردن محیطی با الزامات اخلاقی و اسلامی از دیگر سیاست هایی است که گروه صنعتی ملی بر آن پافشاری کرده است. همواره تلاش برای حفظ حرمت و کرامت مشتری در فضای فروشگاهای کفش ملی مورد توجه قرار گرفته است. رفتار نامناسب، پوشش نامتعارف و یا نقض حریم خصوصی ارباب رجوع خطوط قرمز کفش ملی محسوب می‌شوند.
یکی از گام های مهم در کفش ملی استفاده از روش‌های فروش عادلانه است. مشتری در فروشگاه‌های کفش ملی با روش‌های فروش سخت و اقناعی روبه‌رو نمی‌شود، بلکه کفش ملی «معامله‌ای اسلامی» که شرط اصلی آن تصمیم‌گیری آزادانه و بدون فشار بر مشتری است را سرلوحه فروش خود قرار داده است. به همین دلیل است که مشتریان کفش ملی، مشتریانی بلندمدت، پایدار و وفادار محسوب می شوند. از سوی دیگر، کفش ملی با دادن تضمین‌های کیفی سه تا شش ماهه و تحمل هزینه سه درصدی برگشت از فروش، رویکردی متعهدانه و اخلاقی را نسبت به مشتریان در پیش گرفته است. می توان گفت که رعایت چنین حقوقی در بازار کفش و پوشاک داخلی و حتی جهانی کم‌نظیر است. کفش ملی با خرید مستقیم و دست اول از تولیدکنندگان و حتی ارزیابی و نظارت بر فرایند تولید، اطمینان لازم را در مورد جنس کفش و اصالت آن در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد تا او بتواند تصمیمی درست، بهینه و رضایت‌بخش اتخاذ نماید. اعمال قیمت‌های منطقی و سیاست‌های قیمتی یکسان از دیگر سیاست های کلان در کفش ملی بوده است. مدیریت فروشگاه‌های کفش ملی نه براساس سلیقه شخصی «فروشنده» و «مغازه‌دار» بلکه بر اساس سیاست‌های دقیق و حساب شده‌ کلان که برای بیش از ۲۵۰ فروشگاه کفش ملی در سطح کشور، با دقت و حساسیت و براساس ارزش‌های والای دینی، انسانی و اخلاقی تدوین شده است، انجام می‌شود. بنابراین، قیمت‌گذاری براساس مشخصات کیفی و معیارهای مشخصِ حساب شده و منطقی تعیین می‌شود وسلیقه و بینش فروشنده و یا قدرت چانه‌زنی مشتری در قیمت محصول تغییری ایجاد نمی کند.
در نهایت و آخرین گام، کفش ملی، برخلاف فروشگاه‌های شخصی که الزامی بر پاسخ‌گو بودن نداشته و مشتریان آن ها، احقاق حقوق خود را تنها در پناه بردن به فرایندهای رسمی و قانونی جستجو می کنند و به دلیل هزینه‌بر بودن، سخت بودن و زمان‌بر بودن غالباً از اعتراض و شکایت خود صرفه‌نظر می‌کنند، شأن و اعتبار خود را در گرو رضایت مشتری و مصرف‌کننده می داند. بنابراین مکانیسم‌هایی برای پاسخ‌گویی در اسرع وقت به انتقادات و خواسته‌های مشتریان خود در نظر گرفته و همواره این سیاست ها را اجرایی کرده است.