برگزاری جلسه هم اندیشی توسعه سرمایه‌گذاری در مکران

جلسه هم اندیشی توسعه سرمایه‌گذاری مکران با حضور محمد رضا موثقی نیا مدیر عامل شرکت توسعه نگین مکران و مهندس میر افضلی مدیرعامل پتروشیمی جم برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از پتروشیمی جم، در این جلسه مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران به معرفی منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی پرداخت و در ادامه پیشنهاداتی از سوی مهندس میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم به منظور گره‌گشایی از برنامه های توسعه ای، فعال شدن صنعت پتروشیمی و ارائه بسته جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار ارائه شد.
مهندس میرافضلی در این جلسه اظهار داشت: سالانه حدود ۵ میلیون تن LPG (مخلوطی از بوتان و پروپان) که توسط کشتی های LPG بر به کشور چین صادر می شود این محصولات توسط این کشور با قیمت کم خریداری شده و با پرداخت کرایه حمل ۲۰۰ دلار به ازای هر تن توسط واحدهای الفینی که راه اندازی شده آن را به محصولات ارزشمند تبدیل می نماید. که با برنامه های توسعه در پارس جنوبی و شمالی ظرفیت تولید LPG ایران از ۸ میلیون تن فراتر خواهد رفت که با این میزان محصول می توان ۸ کارخانه تولید محصولات اتیلن و پروپیلین در منطقه چابهار راه اندازی کرد که ارزش افزوده آن ۳ برابر ماده خام صادراتی است.
در این دیدار میر افضلی پیشنهاد بررسی دقیق فنی و اقتصادی اتصال خط انتقال اتان با قابلیت انتقال LPG از منطقه عسلویه به چابهار را ارائه کرد و افزود: چنانچه این خط راه اندازی شود هزینه حمل محصول خام LPG به کشور چین و سایر مقاصد صادراتی ۴۰ دلار کاهش خواهد یافت. با احداث این خط می توان حداقل ۵ میلیون تن اتان، بوتان و پروپان به منطقه چابهار منتقل و ۵ پتروشیمی بزرگ در آنجا احداث کرد که شرکت‌های سرمایه‌گذار در صورت مهیا شدن شرایط می توانند برای سرمایه گذاری در آن منطقه مطالعه کنند، حتی چنانچه برخی واحدهای پتروشیمی چند ماه زودتر از خط لوله یاد شده به بهره برداری برسند امکان تامین خوراک آنها از طریق کشتی‌های (حمل LPG) با ظرفیت حمل ۳۰ هزار تن وجود دارد.
مهندس میر افضلی در جلسه هم اندیشی خاطر نشان کرد: درآمد ملی کشور از بابت فروش ۵ میلیون تن LPG حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. در حالی که اگر با شرایط یاد شده سرمایه گذاری خارجی جذب شود و واحدهای PDH و الفین راه اندازی شود ارزش محصولات تولیدی ناشی از بوتان و پروپان به حدود ۵ میلیارد دلار خواهد رسید. لذا در نگاه بلند مدت و واقع بینانه این تخفیف خوراک کاملا به نفع منافع و اقتصاد ملی است و مبلغ این تخفیف خوراک در سال حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود که منجر به بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری و ۳ میلیارد دلار درآمد ملی بیشتر خواهد شد.
مدیر عامل پتروشیمی جم در پایان متذکر شد: علاقمندان به توسعه صنعت پتروشیمی مکران می بایست زیرساخت‌های اساسی و راه گشا برای سرمایه گذاری در این منطقه را فراهم نمایند؛ که اگر جز این باشد هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری کلان در آن منطقه نخواهد شد.