هرکه آگه تر بود جانش قوی است

هرکه آگه تر بود جانش قوی است
تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای رسانه در پیامی ۱۷ مردادماه، «روز خبرنگار» را به تمامی خبرنگاران خستگی ناپذیر کشورمان که تنها برای اعتلای نام وطن و اطلاع رسانی شفاف و صحیح، قدم بر می دارند و اخلاق را دست مایه کار دشوار و پرمسئولیت خویش قرار می دهند، تبریک و تهنیت گفت و از خداوند متعال برای تمام عزیزان عرصه‌خبر سلامتی و خدمت صادقانه به ایران اسلامی را خواستار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حامد شمس در پیام خود تأکید کرد: ارزش و مقام بلند قلم نزد همگان زمانی مشخص می شود که پروردگار عالَم خطاب به فرستاده برحقش حضرت محمد مصطفی (ص) بر «قلم» سوگند یاد کرد و فرمود «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ».
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق در پیام خود تصریح کرد: نمی توان قلم در دست گرفت و خالی از ذهن و تفکر بود. نمی توان قلم را بر صفحه کاغذ، لغزاند، بی آنکه ارزش و احترام آن را دانست.
وی افزود: شاید به همین علت است که خداوند متعال در ادامه همین آیه بر اخلاق محوری تاکید می کند و پیامبر و فرستاده خویش را به اخلاق والا می ستاید.
حامد شمس در ادامه‌ی پیام خود در روز خبرنگار نوشت: اینجاست که انسان تنها برای خود نمی نویسد، بلکه، قرار است دست رنج او، برای دیگران منبعی ارزشمند از اطلاعات جدید باشد. بنابراین، باید صداقت و اخلاق بیش از پیش سرلوحه کار قرار گیرد و به حق بدون رعایت آن، اطلاع رسانی بی معنی و اَبتَر می ماند.
شمس با اشاره به صحت و اعتماد عمومی به خبر، پیام رسانی صحیح و بدون غرض را یکی از ویژگی های جدایی ناپذیر خبر دانست و اظهار داشت: شاید تاکید خداوند متعال در سوره قلم و سوگند او به این واژه بی مانند و در پی آن تاکید بر اخلاق والا و راستگویی در اینجا آشکارتر شود.
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق اثرگذاری قلمِ خبرنگارانِ با اخلاق را در همه ‌ادوار تاریخ به مانند پیامبرانی دانست که به حقیقتِ کلام و اخلاق و متانت مبتلا هستند تا با تکیه بر این ابزارِ انسانی بتوانند پیام را به درستی و بی کم و کاست به سایرین منتقل کنند و آن گاه که اعتماد عمومی شکل گرفت، در حقیقت نقطه پایانی است که در انتهای پیام گذاشته شده است.
وی با یاد و خاطره‌ی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی محمود صارمی که هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷ در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید وی را نمونه ای از همین سیر تاریخی پیام رسانی دانست و اظهار داشت: او مانند هزاران هزار خبرنگاری که در جهان برای کشف و ضبط خبر و انتقال آن به عموم مردم از جان خود گذشتند، تا این خون پاک، جان مایه پیامِ رویدادها و واقعیت های زشت و زیبایی باشد که در سطح جهان و در اطراف ما در حال وقوع است. اکنون وقت آن است که همچون ۱۸ سال گذشته مقام آن خبرنگار شهید و همه‌ی خبرنگارانی که بی هیچ منت و چشم داشتی به ثبت رویدادها و انتقال آن به عموم جامعه تلاش می کنند ارج نهاده شود.