راهبری ناوگان شرکت ملی نفتکش با متخصصان ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران گفت: رویکرد اصلی شرکت ملی نفتکش، راهبری ناوگان با استفاده از نیروهای متخصص ایرانی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی اکبر صفایی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما از جایگزینی ۳۵۰ نیروی متخصص ایرانی به جای نیروهای خارجی خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد شرکت ملی نفتکش در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی این تعداد تا پایان امسال به ۷۰۰ نفر می رسد.
وی با اشاره به آموزش نیروی انسانی در مجموعه شرکت ملی نفتکش گفت: هم اکنون این شرکت توانایی آموزش نیرو را تا سطح کاپیتان و سرمهندس به عنوان بالاترین رده فعالیت در کشتی را دارد، ضمن اینکه برخی شرکت های خارجی نیروی انسانی خود را برای آموزش به ایران اعزام می کنند.
وی ادامه داد: برخی از نفتکش های ما ظرفیت ۳۱۰ هزار تن حمل نفت دارند که اگر این میزان با کامیون های دارای ظرفیت ۲۰ تن بارگیری شود ۱۵ هزار کامیون نیاز است که ۳۰۰ کیلومتر فضا را اشغال خواهند کرد؛ در حالی که این نفتکش ها با همکاری دریانوردان ایرانی و با فرماندهی جوانان کم سن و سال ایرانی در دریاها هدایت می شوند بدون اینکه سانحه ای رخ دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تامین نیاز ناوگان این شرکت از محل تولیدات داخلی را دومین رویکرد در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود: تامین نیازهای عمده ناوگان نفتکش جمهوری اسلامی ایران از جمله روغن، مواد شیمیایی و رنگ به تولیدکنندگان داخلی واگذار شده است. همچنین هم اکنون تولید و برند سازی داخلی این ماده برای صادرات در مناطق آزاد آغاز شده است.
وی افزود: در دو سال اخیر ۳۰۰ قلم از اقلام روی کشتی که فنی و مصرفی است از داخل و تولید کنندگان داخلی تامین شده در حالی که تا دو سال پیش هم این اقلام از خارج تامین می شد.
صفایی گفت: در شش ماه گذشته ۲۳۰ هزار قلم محصول تولید داخل برای ناوگان نفتکش خریداری، نصب و استفاده شده که رضایت بخش بوده است.
وی تصریح کرد: در حوزه اجرای آخرین مقررات بین المللی، با دانشگاه های کشور تعامل خوبی داریم و با بیش از ۱۸ شرکت دانش بنیان داخلی در حوزه تولید و بومی سازی محصولات نیز همکاری می کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش همچنین گفت: همه تلاش شرکت این است که تا حد امکان، قطعات مورد نیاز از داخل کشور تامین شود، ضمن اینکه صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد.
صفایی افزود: هم اکنون از موسسات رده بندی و بیمه ای داخلی استفاده می کنیم که این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
وی گفت: شرکت ملی نفتکش در دوره دفاع مقدس و تحریم ها، نقش اساسی ایفا کرد؛ از این رو اخلالی را که برخی کشورهای کوچک بنا دارند در روند فعالیت های شرکت ملی نفتکش انجام دهند در حرکت این شرکت تاثیری نخواهد داشت.
صفایی با اشاره به انطباق ناوگان شرکت مقرارت حمل و نقل دریایی، بین المللی و کنوانسیون های مربوطه گفت: پس از اجرایی شدن برجام، موسسات بین المللی همکاری های خود را با شرکت ملی نفتکش آغاز کردند و اگرچه بیمه های آمریکایی عضو باشگاه های بیمه کشتیرانی، همکاری نکردند اما با پیگیری های وزارت امور خارجه و شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اروپایی ها متقاعد شدند تا عدم حضور آمریکایی ها را پر کنند و اکنون نیز برخی مشکلات بیمه ای حل شده و بقیه نیز در حال حل شدن است.
وی اضافه کرد: اکنون این امکان وجود دارد که نفتکش های شرکتملی نفتکش ایرن با پرچم جمهوری اسلامی و پرچم کشورهای صاحب نام در حوزه دریایی تردد کنند.
صفایی افزود: از آنجا که شرکت های بزرگ دنیا با بانک های معتبر جهانی کار می کنند، با توجه به رفع تحریم شرکت ملی نفتکش، این شرکت در حال رایزنی با بانک های بین المللی است تا مشکلات مالی و حمل و نقل پول در حوزه نفتکش ها حل شود.
صفایی همچنین گفت: هم اکنون پنج نفتکش جمهوری اسلامی ایران، زیر پوشش بیمه های معتبر بین المللی است که انتظار داریم در روزهای آینده همه کشتی ها و نفتکش های شرکت ملی نفتکش زیرپوشش بیمه ای معتبر بین المللی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران گفت: این شرکت با ۱۵ و نیم میلیون تُن ظرفیت حمل، ‌بزرگترین ناوگان نفتکش دنیاست و از نظر رعایت استانداردها و کیفیت، ‌تخصص و ‌تحصیلات نیروی انسانی؛ کم نظیر است.
صفایی سپس افزود: شرکت ملی نفتکش با وجود همه تحریم ها نه تنها تجارت خارجی کشور را زنده نگه داشته بلکه توانسته تا در همین دوره، توسعه ناوگان نفتکش کشور را انجام دهد.
وی گفت: بیش از ۹۵ درصد از ظرفیت شرکت ملی نفتکش به بازار داخل کشور اختصاص دارد و پس از رفع تحریم ها تعدادی از کشتی ها و نفتکش ها به بازارهای خارجی اجاره داده شده است.