ترک ورزش به کاهش جریان خون در مغز سالمندان منجر می شود

بررسی های جدید نشان می دهد که ترک ورزش کاهش جریان خون در بخش های مغز که برای سلامت شناختی انسان اهمیت دارد را به همراه دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری شهری ایران (ایمنا)، بررسی های جدید محققان نشان می دهد حتی افراد سالمند که از تناسب اندام و سلامتی برخوردار هستند، چنانچه به مدت ۱۰ روز فعالیت های ورزشی خود را متوقف کنند، جریان خون بخش هایی از مغز آن ها که برای فکر کردن، یادگرفتن و حافظه موثر است، کاهش می یابد.
همچنین یافته های جدید محققان دانشگاه مریلند، کاهش قابل توجه جریان خون را در هشت منطقه مغز در بزرگسالانی که ورزش خود را متوقف کرده اند نشان می دهد.
این در حالی است که شواهد جدید نشان می دهد، تمرین های استقامتی، سلامت عروق مغز را تامین می کند و تاثیر مثبتی بر قسمت هیپوکامپ مغز دارد، اما واقعاً اگر ورزش را متوقف کنیم چه تغییری در مغز ایجاد می شود.
کارسون اسمیت، استادیار حرکت شناسی در UMD دراین باره می گوید: ما می دانیم که هیپوکامپ مغز، بخش مهم یادگیری و حافظه است. بررسی های صورت گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که ورزش کردن باعث رشد عروق خونی و سلول های جدید مغزی می شود.
همچنین تحقیقات انسانی نشان می دهد که در افراد سالمند، ورزش کردن باعث محافظت هیپوکامپ و جلوگیری از کوچک شدن آن می شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که افرادی که تنها ۱۰ روز از زمان متوقف کردن ورزش آن ها می گذرد نیز آن را از سر بگیرند، زیرا ترک ورزش، سبب کاهش جریان خون در بخش هایی از مغز که برای سلامت شناختی انسان اهمیت دارد می شود.
به گفته محققان، زمان و مکانِ خاطرات در بخش هیپوکامپ مغز ذخیره می شود و یکی از نخستین بخش های مغز محسوب می شود که در افراد مبتلا به آلزایمر دچار آسیب می شود.
محققان با انجام اسکن های مغزی توانستند سرعت جریان خون در مغز افراد هنگامی که از تناسب اندام کامل برخوردار هستند و همچنین ۱۰ روز پس از متوقف کردن ورزش را ارزیابی کنند.
نتایج بررسی های صورت گرفته نشان داد که افرادی که ورزش را متوقف کرده اند، با کاهش چشمگیر خون در هشت منطقه مغزی، شامل قسمت راست و چپ هیپوکامپ مواجه شده اند.