لزوم توجه مجلس و دولت به محاسبات اکچوئری

رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران (آکچوئری) گفت: قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مانند قوانین بازنشستگی پیش از موعد، پایین آوردن سن بازنشستگی و کم کردن سنوات بازنشستگی وجود دارد، اما محاسبات آکچوئری آن ها انجام نمی شود و به آن بها داده نمی شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، امین حسن زاده اظهار داشت: به دلیل تغییرات جمعیتی و مشکلات اقتصادی که وجود داشته، اکنون در حوزه صندوق های بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد که باید راهکارهای اساسی برای رفع این چالش ها در نظر گرفته شود.
حسن زاده با بیان اینکه همه کشورها با شدت و ضعفی با این مسأله رو به رو هستند و دلایل فراوانی برای آن وجود دارد، گفت: این دلایل در برخی از کشورها مشترک است، اما وضعیت اقتصادی هر کشور روی این قضیه تاثیرگذار است. صندوق‌های بازنشستگی محلی برای ذخیره سازی کسورات بیمه‌ای هستند و این مبالغ درشتی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
حسن زاده خاطرنشان کرد: در کشور ما به دلیل جنگ و تحریم و دیگر مشکلات، سرمایه گذاری خوبی در صندوق ها انجام نشده و این مشکل تقریباً در همه کشورها به همین شکل است.
رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران (آکچوئری) ادامه داد: بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی و شغلی در کانادا و آمریکا با این چالش‌ها روبه رو بودند، اما جنس مشکلات آن ها متفاوت است. اما صندوق های بازنشستگی در ایران در حکمرانی و نظارت مشکل جدی دارند و اکنون در کشورمان هیچ نهاد تنظیم گری روی مدیریت و سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی وجود ندارد.
وی موضوع نظارت بر صندوق های بازنشستگی را فراقوه ای دانست و افزود: نهادهایی مثل انجمن های حرفه ای، بالاتر از دولت ها باید در این زمینه تصمیم گیری کنند و بعد هم این انجمن ها باید موضوع نظارت بر صندوق ها را انجام دهند.
حسن زاده با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی نمی توانند نقش نظارتی داشته باشند، گفت: باید نظارت بر این حوزه ها مستقیم زیر نظر فرد اول ممکلت باشد و کار نظارت را ایشان رهبری کنند، چراکه در این صورت، همه ارگان ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه موضوع آکچوئری در صندوق های بازنشستگی جدی گرفته نمی شود، تصریح کرد: مشکل عمده دیگری که مختص کشور ما است، توجه به مباحث آکچوئری است که در حوزه آکچوئری بیمه ای در کشورمان کار زیادی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: در کشورمان، آکچوئر رسمی در بیمه های اجتماعی نداریم و بسیاری از صندوق ها، آکچوئر ندارند. این مسأله به دلیل دولتی بودن سیستم است که آکچوئری قوی انجام نشده است. البته چند سالی است که دانشگاه شهید بهشتی در حال بررسی این موضوع است.
حسن زاده خاطرنشان کرد: قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مانند قوانین بازنشستگی پیش از موعد، پایین آوردن سن بازنشستگی و کم کردن سنوات بازنشستگی وجود دارد محاسبات آکچوئری آن ها انجام نمی شود و به آن بها داده نمی شود.
وی با بیان اینکه یکی از معایب اجرا نشدن آکچوئری این قوانین در کشور، کاهش کسری مالی صندوق های بازنشستگی است، گفت: مهم ترین لطمه ای که فقدان آکچوئری رسمی می تواند به صندوق های بزند این است که نمی توان شدت بحران و چالش را اندازه گیری کرد.
رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران (آکچوئری) ادامه داد: همه ادعا داریم که وضعیت صندوق های بازنشستگی خوب نیست، اما شدت آن مشخص نیست؛ به همین منظور باید محاسبات آکچوئری، شدت ها را بررسی کند، تا وضعیت مالی صندوق ها نیز مشخص شود.